جمعه 09 فروردین 1403 ساعت: 5:37 PM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
نگاهی کوتاه به عملکرد سازمان در سالی که گذشت
يكشنبه 23 فروردين 1394
به گزارش روابط عمومی، سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران در سالی که گذشت، رویدادهای متعددی را تجربه کرد. برگزاری همایش صنعتی سازی در کیش، همایش اخلاق حرفه‌ای در صنعت ساختمان در سالن همایش های صدا و سیما، مراسم ضیافت افطاری در باشگاه بانک رفاه، برگزاری آزمون شفاهی معماران تجربی، ثبت نام آزمون کاردان‌های فنی و معماران تجربی، حضور در نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان و میزبانی از بازدیدکنندگان مختلف اعم از مسوولان، اعضا، سازندگان و دست‌اندرکاران ساخت و ساز، حضور در افتتاحیه وبرگزاری دو روزه سمینار آموزشی تحت عنوان« ساخت‌و‌ساز و ایمنی در ساخت» در مصلی تهران، برگزاری مجمع عمومی در سالن همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی و در پایان نیز برگزاری چهارمین دوره انتخابات هیات مدیره و بازرسان سازمان.
براساس این گزارش، برخی از رویدادها رسانه‌ای شده و برخی دیگر حتی به اطلاع اعضای سازمان هم نرسید؛ ازجمله رایزنی ها و پیگیری های مستمر، حضور در جلسات و همایش ها و دیدارهای متعدد ریاست سازمان با مسوولان که در پی آن استیفای حقوق حرفه‌ای کاردان‌های فنی، تبیین جایگاه و نقش تاثیرگذار آنها در ساخت و ساز مطرح شد.
در این میان، ملاقات اعضای هیات رییسه شورای مرکزی و هیات مدیره سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران، با وزیر راه و شهرسازی نقطه عطفی در سال 93 بود که به دنبال آن برگزاری چهارمین دوره انتخابات پس از 4 سال تاخیر را اجرایی کرد.
برپایه این گزارش، این نشست در وزارت راه و شهرسازی با حضور دکترآخوندی وزیر راه و شهرسازی، دکتر مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و دکتر شیبانی مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای انجام شد.
دکتر آخوندی در این دیدار با اظهار خشنودی از تلاش‌های سازمان نظام کاردانی ساختمان، به اهمیت حضور کاردان‌های فنی در حوزه ساخت‌و‌ساز مسکن اشاره و اظهار امیدواری کرد با عملیاتی شدن مفاد ماده 29 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و توجه بیشتر به مهارت‌های موجود دست‌اندرکاران ساخت‌و‌ساز دوران جدیدی جهت ارتقای کیفیت ساختمان‌سازی را تجربه کنیم بنابراین برای عملیاتی شدن این موضوع از سازمان نظام کاردانی درخواست کرد تا با مسوولین ذیربط هم‌اندیشی کنند.
دکتر آخوندی با تاکید بر اجرای سریع انتخابات اعضای هیات مدیره و بازرسان سازمان، به مسوولین ذیربط توصیه کرد جهت کمک‌های مادی و معنوی به سازمان‌های نظام کاردانی اقدام کنند.
در راستای خواسته کاردان‌های فنی و مشکلات این قشر در صنعت ساخت و سازمبنی بر جدی گرفتن نقش کاردان ها در این عرصه می‌توان این نکته را در نظر گرفت که هم اکنون بخشنامه نظارت کاردان ها در شهرهای با جمعیت کمتر از 50 هزار نفر به تایید مسوولین ذیربط رسیده و همچنان در انتظار ابلاغ وزارت راه و شهرسازی است.
به اذعان مسوولان، این سازمان از توانمندترین و مجرب‌ترين نيروها در عرصه ساختمان سازي بهره‌مند است، اگر مشكلات كاردان‌ها، دغدغه مسوولين شود، عمده مشكلات صنعت ساخت‌و‌ساز رفع خواهدشد.
این سوال همواره مطرح است که نیروی انسانی باصلاحیت و آموزش‌دیده چقدر در ساخت‌و‌ساز مشارکت دارند، نیروهای مجرب و دارای پروانه اشتغال که باید در اختیار فرآیند ساختمان سازی قرار گیرند، هم‌اکنون در کجای این صنعت قرار دارند؟
نیروی انسانی در صنعت ساختمان سرمایه اصلی محسوب می‌شود و بدون شک مشارکت کاردان‌های فنی در حوزه اجرا می‌تواند یکی از ارکان سلامت و ایمن‌سازی در صنعت ساخت‌و‌ساز باشد.
به نقل از روابط عمومی، سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران ده‌ها هزار نیروی مجرب و ورزیده، شامل کاردان‌های فنی و معماران تجربی را داراست که متاسفانه نتوانسته‌اند در چرخه ساخت و‌ساز حضور داشته‌باشند و آثار این عدم حضور را هم‌اکنون در ساختمان‌های احداث شده شاهد هستیم.
اگر می‌خواهیم عمر مفید ساختمان در تهران از حدود30 سال به 100 سال افزایش یابد، لازم است حوزه نظارت تعریف شده، از مصالح استاندارد استفاده شود و جهت انجام کنترلِ مضاعف بر عملیات اجرایی باید حضور کاردان‌های فنی در کارگاه‌های ساختمانی جدی گرفته شود.
كاردان‌هاي فني ساختمان حلقه مفقوده زنجيره ساخت و ساز كشور بوده و به همين دليل در بخشی از فرآیند ساخت‌و‌ساز و تاسيسات مشكل وجود دارد و به عبارتی ساختمان‌ها در كشورمان بدون استقرارسرپرست كارگاه فني احداث مي شوند. با وجود این شرایط برخی از کاردان ها «سر خورده شده» و به دنبال فرار از مقطع کاردانی هستند، این در حالی است که حضور كاردان در كنار مهندس چرخه ساخت و ساز كشور را تكميل مي‌کند. بنابراین لازم است ساختار و نگاه به حوزه ساخت و ساز تغییر کند.
به گفته مسوولان، کشور ما جزو 10 کشور بلاخیز دنیا است، باید پیش ازوقوع حادثه به فکر پیشگیری بود. اگر ساختمان های شهر استاندارد و مقاوم ساخته نشوند و افراد دارای صلاحیت وارد عرصه ساخت و ساز نشوند، این خطر همواره ساختمان‌های کشور را تهدید می کند.
نکته مهم دیگر صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان است که موجب بالا بردن کیفیت ساخت و ساز و روان سازی گردش کار صدور پروانه ساختمان است. مسوولان براین باورند که صدور شناسنامه فنی ساختمان زمینه‌ای برای کیفی‌سازی است و دستگاه‌هایی برای نظارت تعیین شده‌اند، در این بین کاردان های فنی قطعا به عنوان نیروی انسانی متخصص صلاحیت نظارت دارند. نبود چرخه یکپارچه طراحی و نظارت باعث ناکارآمدی طرح صدور شناسنامه فنی ساختمان خواهد شد.
با توجه به اهمیت نیروی انسانی به خصوص اعضای سازمان نظام کاردانی ساختمان، امید است برای برون رفت از مشکلات موجود، مسوولان با نگاه واقع‌بینانه، تمهیدات لازم را فراهم کنند تا کاردان‌های فنی در ساخت‌و‌ساز به‌کار گرفته شوند. بخش های تصمیم‌گیر در صنعت ساختمان اجازه ندهند که کاردان های فنی ساختمان و معماران تجربی بیش از این در حوزه های مختلف نادیده گرفته‌شوند.
این روزها طرح اصلاح موادی از قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان با رویکردهای متعدد پیشنهادی به مجلس ارایه شده است و موافقان و مخالفان بسیاری را داشته است.
طرح اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، در شرایطی می‌رود تا به تصویب برسد که به گفته برخی کارشناسان، خلاءهای موجود در متن قانون، در طرح اصلاح آن نادیده گرفته شده است.
این در حالی است که از دیدگاه تشکل‌های ساختمانی و بسیاری از کارشناسان صنعت ساختمان، در اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، منافع شخصی و گروهی دنبال شده و سازمان نظام مهندسی بدون توجه به سایر بخش‌های موجود، محوریت را با نگاه انحصارگرایانه و یکجانبه به خود اختصاص داده است.
با این حال، این قانون هنوز آن قانونی نبود که بتواند پاسخگوی نیازهای تمامی بخش‌ها باشد و برخی کارشناسان و مسوولان، اصلاح قانون نظام مهندسی را اقدام اشتباهی تلقی کرده و بر تهیه و تدوین یک قانون جدید متناسب با نیازهای روز جامعه مهندسی اصرار دارند چون با گذشت 20 سال از تصویب این قانون، در شرایط فعلی دیگر این قانون کارآمد و مناسب نیست و با کمبودهای بسیاری روبه روست.
به گفته برخی کارشناسان، این قانون باید به نحوی تغییر یابد که جهت‌گیری‌های جزیره‌ای، انحصارگرایانه و منفعت طلبانه در آن وجود نداشته باشد. اکتفا به طرحی که تنها با یک رویکرد اصلاحی یعنی تغییر در مسایلی نظیر ترکیب و ساختار اعضای سازمان نظام مهندسی خلاصه شده، نمی‌تواند هدف اساسی قانون نظام مهندسی را که همانا ارتقای کیفیت ساخت و نیز مقاوم سازی و پایدارسازی ساختمان‌ها است، محقق کند. این اتفاق در شرایطی می‌افتد که شاید دیگر تا سال‌های بعد امکان طرح مجدد اصلاح قانون وجود نداشته باشد.
مهدی موذن رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان در روز مهنسی گفت: بیایید از مهندسی ساختمان دفاع کنیم.
روز مهندسی روزی است که هر سال مطرح شده و در سراسر کشور به انحا مختلف به این مناسبت جشن برپا می‌شود، اما بهتر نیست پس از برگزاری جشن، صنعت ساختمان و مشکلات موجود را واکاوی کرده کمی بیندیشیم کجای این صنعت هستیم و به چه دلیل امروز صنعت ساختمان بیمار است؟ تک محوری و مهندس محوری باعث افول صنعت ساخت و ساز شده‌است.
وی با بیان این که عمر کوتاه ساختمان‌ها سرمایه‌های ملی را هدر می‌دهد، افزود: باید دست‌اندرکاران ساخت و ساز با هم‌افزایی و هم‌اندیشی، در جایگاه واقعی خود به کار گرفته شوند، اما متاسفانه هنوز از فاجعه زلزله بم محزون هستیم. ساختمان‌های بسیاری که در خرابه‌های بم زانو زدند. به جرات می‌گویم نه تنها آن ساختمان‌ها، بلکه مهندسان و سازندگان آن ساختمان ها که مسبب تخریب آن‌ها شده‌اند، در مقابل روح کشته‌شدگان زلزله زانو زدند.
موذن خطاب به تمامی اعضای سازمان نظام کاردانی ساختمان می‌گوید: با توجه به اینکه این سازمان با امکانات محدود فعالیت خود را آغاز کرد اما با تلاش شبانه روزی توانست جایگاه امروز خود را کسب کند، به شما این نوید را می‌دهم که شرایط برای ورود کاردان‌های فنی در صنعت ساخت‌و‌ساز فراهم خواهدشد و در سال 94 پیروزی کاردان‌های فنی را جشن خواهیم گرفت. ...
منبع خبر: روابط عمومی سازمان



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت