جمعه 09 فروردین 1403 ساعت: 3:18 AM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
همایش بهره وری در صنعت ساختمان با رویکرد اخلاق حرفه‌ای برگزار شد
دوشنبه 2 تير 1393
به گزارش روابط عمومی سازمان، سالن همایش‌های صدا و سیما روز 4شنبه 28 خرداد ماه شاهد حضور بیش از 400 نفر اعضای سازمان نظام کاردانی ساختمان بود.
براساس این گزارش، همایش بهره وری در صنعت ساختمان با رویکرد اخلاق حرفه ای با حضور مسئولین وزارت راه و شهرسازی، انجمن ها، تشکل ها و اعضای سازمان اعم از کاردان های فنی و معماران تجربی، مشاورین و کارشناسان و اساتید سازمان و روسای ده استان کشور برگزار شد.
این همایش با تلاوت آیاتی از کلام‌اله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی آغاز شد. پس از آن پیام دکتر آخوندی، وزیر راه و شهرسازی توسط دکتر مظاهریان، معاونت امور مسکن و ساختمان، قرائت شد.
در این پیام دکتر آخوندی با اشاره به این موضوع که یکی از شاخص‌های مهم توسعه در کشورهای پیشرفته، نهادینه کردن فرهنگ کار و تلاش با رویکرد اخلاق حرفه‌ای می‌باشد که در حفظ و امنیت خاطر مشتریان و ایجاد اشتغال پایدار ، نقش بسزایی ایفا می‌نماید.
در بخشی از پیام آمده است از آنجایی که درصد قابل توجهی از تولید ناخالص ملی در کشور اختصاص به سرمایه گذاری در امر ساخت و ساز داشته و بخش قابل توجهی از نیروی انسانی در این صنعت اشتغال دارند، ضرورت ایجاب می نماید در جهت ساماندهی در برنامه ریزی و بهره گیری از فناوری و تکنولوژی ساخت از تمامی عوامل تاثیر گذار اعم از سازندگان، مشاوران، انبوه سازان، پیمانکاران و همچنین مهندسین کاردان ها، معماران تجربی و کارگران ماهر با حفظ و صیانت از حقوق شغلی و ایجاد ساختار مناسب با رعایت اخلاق حرفه ای، زمینه های توسعه پایدار را فراهم آورند.
دکتر عباس آخوندی ضمن تقدیر و تشکر از سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران به جهت برگزاری همایش فوق اعلام کرد پرداختن به موضوع اخلاق حرفه‌ای در صنعت ساختمان مستلزم عزم و اراده ملی و سرمایه گذاری ریشه ای در هویت انسانی و درنهایت فرهنگ جامعه می‌باشد به خصوص در مواردی که مشمول خدمات مهندسی، کاردانی و ... که به صورت فردی به جامعه ارائه می‌گردد، محسوس‌تر است.
در ادامه همایش، پیام رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، مهندس ترکان توسط مشاور اجرایی سازمان قرائت شد. مهندس ترکان در بخشی از پیام خود اظهار داشت: اخلاق حرفه‌ای به ویژه در صنعت ساختمان نیاز به بازتعریف و ترمیم اصولی دارد و شایسته است بخشی از وقت ما صرف این رسالت خطیر شود.
همچنین در این پیام آمده است: امید دارد با اهتمام شایسته به آسیب‌شناسی علمی، مبانی نظری و عملی اخلاق حرفه‌ای در صنعت ساختمان، تقویت شده و صیانت از عافیت کار، محترم و شایسته قلمداد شود و البته توفیق از اوست.
ترکان اظهار داشت : مهندسی حرفه ای است که به لحاظ ارتباط نزدیک با انسان و هستی، نیاز به الزام اخلاقی دارد اخلاق در این عرصه هم تعیین کننده چارچوب کلی تعامل صاحبان حرفه صنعت ساختمان با طبیعت، فناوری و فیزیک حرفه است و هم روشنگر وظایفی که به تنظیم سلوک آنان با جامعه و شهروندان می انجامد.
وی تأکید کرد کاردانی و مهندسی بایدبه‌عنوان حرفه ای تخصص مدار که جمع کثیری از متخصصان و نخبگان جامعه را به خود خوانده، نسبت به رعایت سلامت و صحت کاری که بر عهده دارد متعهد باشد و الزام به مراعات کیفیت را سرلوحه رفتار خود قرار دهد. به حفظ تعهد خود در قبال پیشرفت کشور پایبند باشد و خدمت صادقانه به مردم را همواره و همیشه گرامی شمارد.
در ادامه همایش، مهدی موذن، ریاست سازمان نظام کاردانی ساختمان و دبیر همایش، ضمن خیر مقدم و تشکر از حضور مسوولین و اعضای سازمان به ایراد سخنرانی پرداخت.
به گفته موذن واژه اخلاق بسیار زیباست و زیباتر از آن عمل به اخلاق است به خصوص به‌کارگیری آن در صنعت ساختمان.
ریاست سازمان افزود: بسیاری از مشکلات حوزه صنعت ساختمان برگرفته از عدم توجه به اخلاق حرفه‌ای و وجدان کاری است.
وی در ادامه با بیان این مطلب که برابر قانون و آیین نامه ها، نقشی برای کاردان تعیین شده است، اظهار داشت: یک طرف ماییم و طرف دیگر دولت، بیایید تلاش کنیم، اثبات موجودیت کرده و بگوییم ما با این میزان توانمندی، هستیم.
موذن تصریح کرد: آن مدیر محترمی که دوازده سال قبل، ما را به اتاقش راه نداد اکنون می‌تواند از پنجره اتاقش ما را در جامعه ببیند که معنایش تلاش است. پس مشکل چیست که نمی‌توانیم در صنعت ساختمان حضور داشته باشیم؟ چرا از این گروه زحمت‌کش درخواست نمی شود که در صنعت ساختمان نقش آفرینی کنند. کیست که باور نداشته باشد نقش کاردان ها در ساخت‌و‌ساز اهمیت دارد.
وی از عدم توجه به اشتغال به کار کاردانها و معماران تجربی از مسئولین ذیربط انتقاد نمود و اظهار داشت این کار را باید در ریشه دید و اشاره کرد آیا بستر کار و بخش فرهنگی کار در بخش ساختمان برای جاری شدن اخلاق حرفه ای فراهم است؟
مهدی موذن تصریح کرد: به وزارت راه و شهرسازی اعلام می کنم صنعت ساختمان را باید دریابند و 13 سال است که دور هم جمع نشدیم که با هم تعارف کنیم ما مشکل داریم و دولت باید جهت رفع آن توجه کند.
در ادامه مدیرکل مقررات ملی ساختمان که یکی دیگر از سخنرانان همایش بود به ایراد سخن پرداخت. دکتر هوایی، مدیرکل مقررات ملی ساختمان با اشاره به این نکته که این اولین باری است که وزیر راه و شهرسازی برای چنین همایشی برای مجموعه پرتلاش و دوست داشتنی مانند نظام کاردانی ساختمان، پیام داده و مدیران وزارت خانه نیز حضور دارند، گفت: موضوع اخلاق حرفه‌ای در همه حوزه ها به خصوص صنعت ساختمان در مظلومیت است.بیش از آنچه که تاکنون کار شده باید فعالیت کرد. اگر بخواهیم به بهره‌وری واقعی برسیم باید به اخلاق حرفه‌ای و در ذیل آن اخلاق مهندسی بپردازیم. این حضور نشان می‌دهد که وزارت راه‌و شهرسازی آمادگی دارد با سرعت بیشتر در کنارکاردان‌ها، مشکلات این حوزه را حل کند.
وی با اشاره به نابسامانی در قوانین موجود افزود: در چندین بخش در حوزه قوانین و مقررات که قبل از مسائل فرهنگی باید به پراکندگی ضوابط پرداخت. باید به سمت اصلاح برویم. انحرافات اخلاقی در ساخت و ساز را حذف کنیم.
مهندس آقایی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، از دیگر سخنرانان اصلی همایش گفت: بهره وری را در این بخش باید تفکیک کرد به خصوص اخلاق، در این حرفه که فرد در جامعه از نظر اعتقادات و اعتمادات شخصی برای خود ایجاد می کند، از سوی دیگر در چارچوب قوانین و آیین نامه های مصوب فرد باید بتواند با تلاش خود در حرفه اش متعهد عمل کند چرا که در ذات انسان خداجویی وجود دارد، بنابراین انسان باید کرامت خود را حفظ کند.
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این مطلب که من از نزدیک شاهد تلاش های سازمان نظام کاردانی هستم، اظهار داشت: در کمیسیون مجلس نیازهای بخش کاردانی را در قانون نظام مهندسی لحاظ خواهیم کرد. از همین‌جا برای کمک و همراهی با نظام کاردانی اعلام همکاری می‌کنم و همچنین تلاش خواهیم کرد تا با ارتباط بیشتر در صورت لزوم، حضور سازمان نظام کاردانی در جلسات و حتی در بخش های تولید، نظارت و کیفیت با برنامه ریزی خوب و همراهی مردم صورت بگیرد و قطعا صنعت ما برند ویژه ای پیدا خواهد کرد.
وی تصریح کرد: در حوزه ساخت‌و‌ساخت و تولید، در بخش مصالح استاندارد و رعایت قوانین و مقررات تا چه حد به تعهدات عمل می‌شود؟
از دیگر سخنرانان این همایش دکتر نعمت حسنی، رئیس دانشکده آب (عمران) و محیط زیست دانشگاه شهید عباسپور،دکتر قلی پور رئیس گروه پژوهشی پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران و مهندس خانی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران بود که با محوریت ارزشی و اخلاقی و شاخص های مهم توسعه در کشورهای پیشرفته و توجه ویژه به اخلاق حرفه ای مطالب ارزشمندی را بیان کردند.
قابل ذکر است دکتر واحدی، مدیر کل راه و شهر سازی استان تهران نیز در این همایش حضور داشت. همچنین هیات تجاری اعزامی از کشورآفریقای جنوبی پس از دیدار با ریاست سازمان دعوت به همایش را قبول کرده و در این همایش حاضر شدند.
در حاشیه این همایش نمایشگاه جانبی با حضور شرکت ها و تولید کنندگان در صنعت ساختمان بر پا شد.
گفتنی است به دلیل اهمیت موضوع و به منظور مستندسازی و بهره برداری بیشتر، مجموعه‌ای از سخنان مسوولین، مدیران و کارشناسان با محوریت اخلاق حرفه‌ای گردآوری و تدوین شده‌است.
منبع خبر: روابط عمومی سازمان



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت