پنجشنبه 08 فروردین 1403 ساعت: 1:24 PM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
برگزاری همایش صنعتی سازی و مدیریت پروژه توسط سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران
سه شنبه 16 ارديبهشت 1393
به گزارش روابط عمومی سازمان : همزمان با برگزاری دهمین نمایشگاه عمران و ساختمان ، سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران اقدام به برگزاری همایش "صنعتی سازی و مدیریت پروژه "در جزیره کیش نمود.
این همایش با حضور مسولین صنعت ساختمان از جمله مهندس حسین نیا معاون وزیر تعاون ، کار و امور اجتماعی ، کیومرث سلگی رییس انجمن خیرین مسکن ساز ، حسام عقبایی رییس اتحادیه املاک استان تهران ، علی آزاد مدیرعامل شرکت مپسا ، روسای سازمان نظام کاردانی استانها ، مدیران اتاق تعاون کشور و ... برگزار شد .
در ابتدای این همایش مهدی موذن ، رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران به ایراد سخن پرداخت .
وی در تشریح فعالیت این سازمان اعلام کرد : بر اساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان دو سازمان تحت عنوان سازمان نظام مهندسی و سازمان نظام کاردانی ساختمان ایجاد شد . وی با بیان اینکه طبق قانون سه گروه مهندس ، کاردان فنی و معمارتجربی باید توسط این دو سازمان ساماندهی شوند ، افزود : مسولیت آموزش و صدور پروانه اشتغال کاردانهای فنی و معماران تجربی با سازمان نظام کاردانی ساختمان است.
موذن با اشاره به اینکه کاردان های فنی ساختمان و معماران تجربی نقش اساسی در حوزه ساخت و ساز ایفا می کنند ، اعلام کرد : بی شک بدون حضور این افراد نمی توان ساختمان های ایمن ساخت. رییس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان افزود : مهندسان باید در مباحث علمی ، پژوهشی و در نهایت بخش نظارت عالیه تمرکز داشته باشند و بخش اجرایی ساخت و ساز و تمامی حوزه های عملکردی و نظارت های اولیه و حضور در کارگاه باید توسط کاردانهای فنی ساختمان صورت گیرد اما متاسفانه در عمل شاهد هستیم علی رغم اینکه 12 سال از فعالیت این سازمان می گذرد اما هنوزحضورش را باور ندارند و یا اینکه نمی خواهند باور کنند .
موذن با بیان اینکه نکته قابل تامل اینجاست که مگر ما می توانیم واقعیت هایی که به صلاح حوزه ساخت و ساز کشور است را نادیده بگیریم ، اظهار داشت : اگر تعریف ساختمان سازی ایجاد زنجیره نیروی انسانی کامل است ، ما نمی توانیم این زنجیره را با سلیقه شخصی خود گسیخته کنیم و به راحتی برای منفعت خود یک بخش از زنجیره را کنار بگذاریم .
وی با اشاره به آیین نامه ای که در آن نوشته شده در جایی که مهندس است کاردان فنی نمی تواند فعالیت کند ، اعلام کرد : در این 12 سال 4 وزیر بر کرسی وزارتخانه نشسته که هر یک اعلام کردند که حضور کاردان ها بی تردید منجر به ارتقا کیفیت ساخت و ساز خواهد شد پس دلیل این بی توجهی ها چیست ؟
رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران تاکید کرد : سوابق زلزله در کشور و خطرات آن بر همه روشن است اما حتما باید حادثه ای رخ دهد تا جنب و جوش چند ماهه راه بیفتد و پس از مدتی مقاوم سازی به فراموشی سپرده شود . بی تردید تا زمانیکه که حلقه نیروی انسانی دست اندرکار صنعت ساختمان تکمیل نباشد و تا روزی که کاردانهای فنی ساختمان و معماران تجربی دارای صلاحیت ، وارد چرخه ساخت و ساز نشوند امکان ندارد در گردانه ساخت و ساز اتفاق بیفتد.
وی با اشاره به اظهارات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر لزوم یکپارچه سازی ساخت و ساز ، اعلام کرد : چه دلیلی دارد که در بحث اجرا هیچ تعریفی برای کاردان فنی نشده باشد ؟ پس مسولیت ساختمانی که می سازیم باکیست ؟ آیا این ساختمانها مسوول و رییس کارگاه دارند ؟
وی با بیان اینکه نباید به آمارهای موجود دلخوش کرد ، اعلام کرد : همانطور که می دانید مسکن مهر با آمارهای صدها هزار واحد در حالی ساخته شد که هیچ کاردان فنی در این پروژه حضور نداشت پس این واحدها نمی تواند ایمن باشد .
موذن ادامه داد : با این شرایط طی این سالها سازمان تلاش کرده با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم کند و همواره به دنبال خوداثباتی باشد ، مصداق آن حضور اعضایی است که از تهران این مسافت را برای کسب فراگیری علم و پیشرفت آمده اند پس چرا این توان باید نادیده گرفته شود .
وی با اشاره به اینکه سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران در بخش آموزش موفق عمل کرده است ، افزود : طی چند سال گذشته بیش از 25 هزار نفر از اعضای سازمان در کلاسهای آموزشی حضور یافته و بیش از 1200 کلاس با جمعیت بیش از 25 نفر تشکیل شده است .
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه نباید به آمار صنعتی سازی دلخوش کرد ، اعلام کرد : مگر می شود صنعتی سازی بدون حضور کاردانهای فنی کشور صورت گیرد .
موذن در خصوص آموزش کارگران ساختمانی گفت : بر اساس قانون نظام مهندسی مقرر شد طی 10 سال که آغاز آن از سال 74 بود تمامی کارگران ساختمانی آموزش ببینند و برای آنها کارت مهارت فنی صادر شود اما با گذشت 19 سال هنوز 20 درصد از این کارگران هم کارت مهارت فنی نگرفته اند حال سوال اینجاست که ما با این شرایط می خواهیم شناسنامه فنی صادر کنیم ؟ در این شناسنامه باید اطلاعات هر فرد با شماره مهارت فنی آن درج شود . در حالی که جذب کارگر ساختمانی تنها به میدان های شهر خلاصه شده چطور می توان شناسنامه فنی صادر کرد .
وی همچنین اعلام کرد : در قانون برنامه پنجم توسعه مقرر شده تعداد کاردانهای فنی دو برابر مهندسان کشور شود اما این آمار اکنون به نصف تقلیل یافته چون جایگاهی برای این افراد در نظر گرفته نشده است که در این خصوص مسولین باید پاسخگو باشند زیرا اگر این مسیر اصلاح نشود شاهد ضایعات زیادی در صنعت ساختمان خواهیم بود .
سیاست گذاری های اشتباه باعث شده تا کاردانها پایگاه خود را سست پندارند و به دنبال مهندس شدن باشند .
*زیر ساخت و توسعه پایداری هر اقتصاد ، نیروی انسانی تربیت شده و کاردان است
در ادامه این همایش ماشاالله عظیمی ، رییس هیات مدیره اتاق تعاون کشور با اشاره به اینکه موثرترین افراد در کشورهای در حال توسعه افرادی هستند که بازویشان کار می کند ، اعلام کرد : اگر بگویند ساختمانی با نظارت و حضور کاردان فنی ساخته شده است مطمئنا زودتر فروش رفته و از آن استقبال می شود .
وی با اشاره به جمعیت 50 هزار نفری اعضای سازمان نظام کاردانی ساختمان ، گفت : این سازمان می تواند اقدام به تشکیل تعاونی فراگیر ملی کندو ساز کار آن به گونه ای باشد که هر عضو آن به طور اقساط مبلغ یک میلیون تومان به سازمان بپردازند که این میزان سرمایه 50 میلیاد تومانی به وجود می آورد و این سازمان می تواند مسولیت پروژه بزرگ را بر عهده گیرد . همچنین می توانید اتاق ویژه ای مانند اتاق بازرگانی تشکیل دهید.
وی افزود : با توجه به اینکه در کشور همه بخشها اقتصادی متاثر از مسکن و ساختمان است ، کاردانهای فنی ساختمان از شأن بالایی برخورداربوده ،چرا که بسیار کاردانند .
وی با اشاره به مزین شدن نام سال 93 به اقتصاد ، فرهنگ و مدیریت جهادی ، افزود : باید کارفرهنگی در این بخش صورت گیرد زیرا دلیل جدی گرفته نشدن سازمان هم این است که ما کار فرهنگی جدی در این خصوص انجام نداده ایم .
وی در آخر گفت : زیر ساخت هر اقتصاد و توسعه پایداری کشور نیروی انسانی تربیت شده و کاردان فنی است .
* از ظرفیت و پتاسیل سازمان استفاده می کنیم
همچنین غلامحسین حسینی نیا ، معاون وزیر تعاون ، کار و امور اجتماعی در ابتدا از سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران که اقدام به برگزاری این همایش در مجاورت نمایشگاه نموده است و این کار بزرگ و ارزشمندی است تشکر کرد.
وی با اشاره به اینکه 21 میلیون خانوار در کشور وجود دارد که نیاز به مسکن دارند ، افزود : البته جامعه جوان که مسکن و اشتغال از مهمترین نیازهایشان است و در سوی دیگر برنامه دولت برای افزایش جمعیت مواردی است نیاز به تولید مسکن در کشور را نشان می دهد ، این شرایط موجب شده تا باب همکاری وزارت تعاون با سازمان نظام کاردانی ساختمان باز شده و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت و پتانسیل سازمان استفاده کنیم تا مسکن ایمن و مقاوم داشته باشیم .
وی در ادامه تاکید کرد : متاسفانه در حال حاضر هرم نیروی انسانی و متخصصان حوزه ساختمان جهت عکس پیدا کرده و با توجه به اینکه قاعده هرم ، اصل و بنیان ساخت و ساز را به کاردانهای فنی که در صف مقدم سازندگی هستند واگذار کرده اما تب مدرک گرایی به منظور پاسخگویی به نیازهای اجتماعی باعث شده تا این هرم وارونه شود و کشور برای دست یابی به تکنسین های فنی مشکل پیدا کنند.
وی در پایان اعلام کرد : به کاردانهای فنی ساختمان خدا قوت گفته و اعلام میکنیم که جامعه و متخصصان این حرفه قدر شما و جایگاهتان را می دانند و در فرآیند توسعه و بالندگی کشور با وظیفه ای که از این به بعد بر عهده شماست خیلی بیش از اینها نیاز به افزایش تعداد کاردانهای فنی وجود دارد زیرا هم علم و دانش دارند و هم بازوان توانایی که می تواند در مسیر سازندگی کشور به کار گرفته شوند و نقش اصلی را ایفا کند .
*یک تجربه موفق با کاردان های فنی
در ادامه علی آزاد ، مدیر عامل شرکت مپسا با اشاره به وقوع زلزله آذربایجان شرقی ، افزود : تجربه موفق مپسا درساخت 3 مدرسه نشان داد که که تنها عامل این موفقیت وحدت میان گروه بود زیرا در آن منطقه تیم کاردانی قوی داشتیم ، تیمی اجرایی که مدیر واقعی کارگاه همان کاردان فنی ساختمانی بود که آموزشهای صنعتی سازی را فرا گرفته بود .
وی در ادامه پیشنهاد داد همانگونه که در نظام پزشکی دکترها با 15 سال فعالیت به عنوان متخصص تلقی می شوند ، اگر این اقدام در سازمان نظام کاردانی هم صورت گیرد می تواند موثر باشد و پیگیری عنوان "مهندس تجربی" منجر به پیوند میان سازمان نظام مهندسی و کاردانی ساختمان خواهد شد .
در ادامه این همایش مهندس ختمی مآب از اساتید شرکت مپسا اقدام به آموزش و روش اجرایی صنعتی سازی و قیاس آن با روش های ساخت سنتی با ارائه تصاویر زلزله آذربایجان شرقی و آسیب شناسی در ساخت و مزیت های صنعتی سازی و استاندارد سازی مدیریت پروژه (PMBOK) که یکی از شاخص های مهم در جهت حضور در مناقصات بین المللی میباشد را تشریح نمود.
روابط عمومی سازمان
منبع خبر: روابط عمومی سازمان



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت