شنبه 01 اردیبهشت 1403 ساعت: 12:39 AM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
مقررات جديد گودبرداري افاقه نكردريزش دوباره ساختمان در تهران
چهارشنبه 4 بهمن 1391
با گذشت كمتر از يك‌ماه از آغاز همكاري مشترك شهرداري و سازمان نظام مهندسي تهران براي صدور دستور توقف گودبرداري‌هاي پرخطر در جريان ساخت و سازهاي جديد پايتخت، تازه‌ ترين حادثه گودبرداري الزام تازه‌تري را پيش روي مسوولان نظارت بر ساخت‌وساز قرار داد.
به دنبال تصويب لايحه مربوط به ضوابط گودبرداري در شوراي شهر تهران و در حالي كه به تازگي ناظران ساختماني براي مقابله بر گودبرداري‌هاي پرخطر موظف شدند سه روز قبل از آغاز عمليات گودبرداري زمان آن را به سازمان نظام مهندسي تهران اطلاع دهند و عمليات گودبرداري پس از تاييد بازرس ويژه اين سازمان آغاز شود، ريزش ساختمان سه طبقه واقع در منطقه شهران، نشان داد ناديده گرفتن نقش مجري يا همان سازنده ذي‌صلاح در انجام عمليات ساختماني عملا موفقيت آميز بودن اقدامات اخير در اين زمينه را با اما و اگر مواجه كرد.
اين در حالي است كه بنا بر اظهار مسوولان سازمان نظام مهندسي و شهرداري تهران، پرخطر بودن عمليات گودبرداري زمين مجاور ساختمان دو طبقه در شهران كه دو روز گذشته منجر به فوت يك تن از ساكنان و مصدوميت يك كارگر ساختماني شد، از سوي مهندس ناظر به شهرداري گزارش شده و حتي شهرداري دو بار دستور توقف كار صادر كرده بود، با اين حال نبود سازنده ذي‌صلاح و تخلف مالكان در اجراي حكم شهرداري در نهايت منجر به ريزش گود و وقوع حادثه شد.
رضا حيدريون، عضو هيات مديره سازمان نظام مهندسي تهران در اين زمينه گفت: وقوع حادثه گودبرداري در منطقه شهران نمود بارز غفلت مديريت شهري تهران از ضرورت تعريف جايگاه الزامي و قانوني براي مجري يا سازنده ذي‌صلاح براي تك تك ساخت‌وسازهاي پايتخت است.
وي افزود: پيش از اين در هنگام وقوع حوادث گودبرداري، شهرداري، مهندس ناظر را مقصر و سازمان نظام مهندسي شهرداري را مقصر مي دانست اما حالا كه اين دو نهاد براي بازرسي ويژه از چگونگي عمليات گودبرداري ساختمان‌هاي در دست ساخت در تهران در نهايت همكاري دست به دست هم داده‌اند نبود الزام براي به كارگيري سازنده ذي‌صلاح حادثه ناگوار گودبرداري در منطقه شهران را رقم زد.
حيدريون با اشاره به اينكه مهندس ناظر اين ساختمان مورد تخلف را به شهرداري گزارش داده و شهرداري هم دو بار دستور توقف كار صادر كرده بود، تصريح كرد: مقصر اصلي اين حادثه مالك ساختمان است كه به دليل نداشتن تخصص كافي و غفلت در اجراي دستور شهرداري، باعث مصدوميت و مرگ دو شهروند شده است.
منبع خبر: دنياي اقتصاد



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت