پنجشنبه 05 اردیبهشت 1403 ساعت: 4:26 AM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
افزايش مجاز اجاره‌بها در سال جاري 13 الي 15 درصد
سه شنبه 13 تير 1391
همه ساله با فرا رسيدن فصل تابستان فصل ديگري هم به نام جابجايي اجاره نشينان آغاز مي‌شود كه همين اتفاق با رشد چند ده درصدي اجاره بهاء در كشور همزمان مي‌شود. دولت از سال گذشته تاكنون براي كنترل بازار اجاره بهاء در كشور به تعزيراتي كردن اين بازار دست زده است و امسال نيز اقدامات سال پيش را ادامه مي‌دهد. اگرچه تجربه ثابت كرده كه ورود تعزيراتي و دستوري دولت به حوزه اقتصاد و بازار اثر معكوس بر بازارها داشته است ، اما به دليل رشد لجام گسيخته قيمت‌ها در بازار مسكن ،دولت اصرار فراوان بر ساماندهي اين بازار دارد.
بر اساس طرح تعزيراتي سال جاري نرخ مجاز براي افزايش اجاره بها نسبت به سال گذشته 13 الي 15 درصد تعيين شده كه معيار آن آمار بانك مركزي است كه ميزان افزايش اجاره‌بها در سال 90 در كل كشور را 13.6 و در تهران 14.5 درصد اعلام كرده بود. خارج از كنترل شدن بازار مسكن تا جايي پيش رفت كه سازمان حمايت نيز وارد اين مبحث شد.
اين در حالي است كه رييس سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان اعلام كرد كه از پنجم تير ماه اين سازمان به همراه سازمان تعزيرات حكومتي در موضوع اجاره‌بها نظارت مي‌كند و هموطنان مي‌توانند در صورت افزايش بيش از 13 تا 15 درصدي اجاره‌بها آن را به سازمان حمايت گزارش كنند. اجراي طرح‌هاي بلوك‌بندي و تعزيراتي در كنار ساخت انبوه مسكن در سراسر كشور به ويژه كلان‌شهر تهران تاكنون نتيجه قابل توجهي نداشته است و بايد منتظر ماند تا ديد سياست‌گذازان براي تعديل بازار چه برنامه‌اي انديشيده و آيا به دنبال راهكاري براي كوتاه كردن دست عاملان اصلي گراني مسكن و سوداگران هستند يا خير؟! همچنين بنابر اعلام وزير راه و شهر سازي در راستاي كنترل بازار اجاره‌بها قيمت‌هاي بلوك‌بندي را در آينده اجباري كرده و هم‌چنين در صدد اجراي ماليات در فروش چندنوبتي هستيم.
علي نيكزاد، وزير راه و شهرسازي درباره‌ي راهكارهاي كنترل و تعديل بازار مسكن و اجاره‌بها در كشور گفت: پنج راهكار اصلي براي كاهش اجاره‌بها و قيمت مسكن را اتخاذ كرده‌ايم.
وي افزود: اولين راهكار ما ايجاد هماهنگي و ايجاد تعادل بين عرضه و تقاضا است، بر اين اساس ساخت 59 هزار واحد براي شهر تهران و يك ميليون و 500 هزار واحد نيز براي كل كشور در نظر گرفته‌ايم.
نيكزاد با بيان اين‌كه در حال حاضر تعدادي از اين واحد‌ها آماده بهره‌برداري است، تصريح كرد: با افتتاح‌هايي كه صورت مي‌گيرد، قطعا شاهد كاهش و تعديل بازار مسكن هستيم.
وزير راه و شهرسازي افزود: بحث دوم ثبت‌نام‌هايي است كه اخيرا براي شهر جديد پرديس انجام شده است.
تاكنون 75 هزار واحد ثبت‌نام انجام گرفته كه همه اين واحد‌ها تا سال آينده و تا آخر دولت دهم تحويل متقاضيان داده مي‌شود.
وي با تاكيد بر اين‌كه واگذاري 55 هزار واحد در هشترد، شش هزار واحد در انديشه انجام مي‌شود، تصريح كرد: در كنار اين موارد ما براي بافت‌هاي فرسوده نيز وام در نظر گرفته‌ايم و مردم مي‌توانند از آن استفاده كنند. نرخ سود اين تسهيلات در دوران مشاركت 20 درصد و در دوران فروش اقساطي نيز 15 درصد است.
وي با بيان اين‌كه انبوه‌سازان معتقدند از آنها حمايت نمي‌شود، تصريح كرد: در راستاي حمايت از انبوه‌سازان نيز قرار است بانك مسكن به آنها وام داده و شرايط آن نيز به اين صورت است كه تا پنج واحد نيازي به معرفي متقاضي نبوده و انبوه‌ساز مي‌تواند وام را دريافت، خانه را بسازد.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: در غير اين صورت در صورت عدم انبوه‌ساز مي‌تواند افراد غيرواجد شرايط را معرفي كه در اين صورت نرخ سود تسهيلات كه در نظر گرفته شده همان نرخ مسكن مهر نيست.
نيكزاد به اجراي قانون تعزيرات براي كنترل بازار اجاره‌بها اشاره كرد و گفت: براساس اين قانون مالكان نمي‌توانند بيش از 13 تا 15 درصد افزايش اجاره‌بها داشته باشند.
وي با تاكيد بر اين‌كه در آينده قيمت‌هاي بلوك‌بندي اجباري مي‌شود، بيان كرد: در حال حاضر اجراي طرح بلوك‌بندي يكي از راهكارهاي كنترل بازار اجاره بها بوده كه فعلا به صورت اختياري مي‌باشد، ولي در آينده اجباري مي‌شود.
وزير راه و شهرسازي به اجراي طرح ماليات بر خانه‌ها كه از سوي مجلس مطرح شده است، اشاره كرده و تصريح كرد: ما قانون ماليات در فروش چند نوبتي خانه‌ها را اجرايي مي‌كنيم و با مد‌نظر قرار دادن اين طرح‌ها بازار مسكن و اجاره بها را تعديل مي‌كنيم.
نيكزاد در پايان گفت: دولت عاجز از كنترل بازار نيست، اما خواهش من از مردم، سازندگان، مستاجران و مالكان اين است كه تا حد متعارف بازار مسكن كشور را به سمت تعديل و مطلوبيت پيش ببرند.
منبع خبر: روزنامه مردم سالاري



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت