جمعه 31 فروردین 1403 ساعت: 7:33 PM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
قاليباف: تراكم‌فروشي نداريم اما...
دوشنبه 9 آبان 1390
استفاده از واژه «هولوگرام‌ اعتباري» به جاي «فروش‌تراكم»اعضاي شوراي‌شهر «تعيين سقف براي فروش تراكم توسط شهرداري» را پيشنهاد دادند
شهردار تهران ديروز براي پاسخگويي به پرسش‌هاي متعدد چند هفته گذشته اعضاي شوراي‌شهر درباره نحوه فروش تراكم ساختماني، بالاخره در صحن شورا حاضر شد و گزارش جديدي از نحوه ارائه مجوز تراكم ارائه كرد كه اگرچه محتواي آن بر «تهاتر تراكم با بدهي شهرداري» دلالت مي‌كرد اما در توضيح شهردار از واژه‌هاي جديدي غير از تراكم‌فروشي استفاده شده بود.
شوراي‌شهر تهران مدتي است پرونده «تراكم» را نه از بابت افزايش قيمت آن بلكه بخاطر نحوه فروش آن، زيرنظر گرفته و تاكنون نتوانسته مطلع شود كه تراكم ساختماني چگونه به انبوه‌سازان واگذار يا فروخته مي‌شود.آنچه كه اعضاي شورا در بررسي‌هايشان متوجه شده‌اند «فروش حواله تراكم سيار از سوي شهرداري به پيمانكاراني است كه بابت اجراي پروژه‌هاي عمراني در تهران، طلبكار شهرداري محسوب مي‌شوند».
اما شهردار تهران ديروز در صحن شوراي‌شهر هر نوع فروش تراكم‌سيار به طلبكاران را تخلف محرز عنوان كرد و در عين حال گفت: روالي كه شهرداري‌تهران هم‌اكنون از طريق شركت جهان – شركت وابسته به بانك‌شهر- براي تسويه حساب با پيمانكاران در دست اجرا دارد، پرداخت نقدي 40 درصدي و تهاتر 60 درصدي بدهي شهرداري از طريق واگذاري برگه‌هاي «هولوگرام‌اعتباري» است كه اين هولوگرام درصورتي كه فرد طلبكار، ملكي براي ساخت معرفي كند، روي ملك داده مي‌شود و در برگه، متناسب با منطقه‌اي كه ملك در آن واقع شده، ميزان تراكم نيز مشخص شده است.
محمدباقر قاليباف با تاكيد بر اينكه هولوگرام ها ارزش ريالي ندارند، گفت: هولوگرام ها نه ارزش تراكمي‌دارند و نه تعهدي براي صدور پروانه ايجاد مي‌كنند كه اگر غير از اين مورد در شهرداري اتفاق بيافتد تخلف است.
وي با اشاره به سابقه فروش تراكم‌سيار توسط شركت هاي كارگزار و دريافت بيش از 40 درصد سهم حق‌العمل كاري از سوي اين كارگزاران گفت: درحال حاضر اين كارگزاران حذف شده‌اند و شركت جهان كه سهامش مربوط به بانك شهر است بر صدور هولوگرام‌هاي اعتباري نظارت دارد. با اين شيوه 40 درصد از قرارداد پيمانكاران به صورت نقد و باقي به صورت تهاتر انجام مي‌شود و به طلبكار در صورت معرفي ملكي، هولوگرام اعتباري كه ميزان تراكم براساس طرح تفصيلي منطقه، در آن مشخص است داده مي‌شود و چنانچه طرف قرارداد ملك جهت معرفي نداشته باشد يك ماه تا 45 روز مهلت دارد كه ملك ديگري را كه به نام خودش است معرفي كند كه اين زمان نيز قابل تمديد است، اما اين هولوگرام‌ها تنها به ذي‌نفع ملك و پلاك ثبتي تعلق مي‌گيرد.
حمزه شكيب رييس كميسيون عمران شوراي‌شهر در اين جلسه گفت: پاسخ شهرداري صريح و روشن نيست.
مهدي چمران رييس شورا نيز اظهار كرد: متاسفانه آمار تراكم‌هايي كه در قالب تهاتر به مردم داده شده هنوز به شوراي شهر ارائه نشده اين در حالي است كه آمار آن مي‌تواند در برنامه هاي مالي شهرداري بسيار موثر باشد. اگر مشخص شود كه چه ميزان تراكم يا به اصطلاح «هولوگرام اعتباري» در دست مردم است ميزان بدهكاري شهرداري نيز مشخص مي‌شود.
چمران يادآور شد: پاسخي كه شهرداري تهران تهيه و به شوراي شهر ارائه كرده است مربوط به تراكم‌هاي واگذار شده و كارسازي شده توسط شهرداري مناطق است و با آنچه كه شوراي شهر مي‌خواهد متفاوت است شورا مي‌خواهد آمار تراكم واگذار شده به مردم در تهاترها را بداند.
مرتضي طلايي رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي نيز خاطرنشان كرد: شوراي شهر مي‌تواند طي يك كار كارشناسانه براي فروش تراكم توسط شهرداري سقف مشخص كند كه با اين شيوه فروش تراكم مديريت خواهد شد.
منبع خبر: دنياي اقتصاد



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت