چهارشنبه 04 اردیبهشت 1403 ساعت: 8:35 AM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

عناوين مرتبط گزارش عملكرد سازمان
گزارش هيات رييسه
گزارش هيات مديره
گزارش مالي
گزارش كميسيون‌هاي تخصصي
گزارش شوراي مركزي سازمان‌هاي كارداني
ارتباط مستقيم با رياست

نظرسنجي

گزارش عملكرد سازمان

New Page 1 مقدمه :
سازمان نظام کاردانی ساختمان بر اساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال 1374 مجلس شورای اسلامی و مصوب سال 1379 هیات وزیران تشکیل شده است. وفق قانون فوق و دستورالعملهای ابلاغی وزارت راه و شهرسازی مهمترین ماموریت این سازمان، انتظام و انسجام امور حرفه ای کاردانهای فنی ساختمان و معماران تجربی می باشد.

سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران :
استان تهران، به عنوان مهمترین استان کشور، مرکز فعالیتهای سیاسی،اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی تلقی شده و از سوی دیگر بخش چشم گیری از جمعیت ایران در کلان شهر تهران جای دارد و ميزان فعالیت های عمرانی به ویژه ساخت و سازهای شهری، نسبت به سایر استانها در حد بسیار بالایی قرار دارد.براساس آمارهای موجود هم اکنون ده ها هزارنفر کاردان فنی و معماران تجربی در رشته های مختلف ساختمان در این استان مقیم هستند که کما بیش به صورت مستقیم یا غیر مستقیم درعرصه های فنی صنعت ساختمان مشغول فعالیت می باشند.

محورهاي اصلي فعاليت سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران :
الف- كاردان هاي فني
ب- معماران تجربي

الف – كاردان هاي ساختمان
سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران هم اکنون بيش از 8500 نفر کاردان فنی را تحت پوشش خود قرار داده است. از این تعداد تاکنون برای بیش از 3100 نفر کاردان فنی ساختمان ،پروانه اشتغال به کار کاردانی صادر گرديده است.

کاردان ساختمان به چه كساني اطلاق مي شود :
تمامی فارغ التحصیلان مقطع کاردانی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی که در رشته های عمران، معماری، شهرسازی،تاسیسات برقی، نقشه برداری، تاسیسات مکانیکی و یا رشته های مرتبط موفق به اخذ مدرک فوق دیپلم گردیده اند؛ کاردان ساختمان تلقی شده و می توانند به عضویت سازمان در آیند و پس از طی مراحلی، پروانه اشتغال به کار کاردانی دریافت نمایند. جهت اطلاع از نحوه عضويت و صدور پروانه به بخش امور اعضاء / شرايط عضويت و دريافت پروانه اشتغال به كار كارداني در منوي اصلي سايت مراجعه فرماييد.

ب- معماران تجربي :
وزارت راه و شهرسازي در اجراي ماده 4 قانون نظام مهندسي و مواد 21 و 26و 28 آيين نامه اجرايي قانون نظام مهندسي ، كليه امور مربوط به شناسايي و ثبت نام و برگزاري آزمون پروانه اشتغال معماران تجربي را به سازمان نظام کاردانی ساختمان محول نموده است كه در اين راستا خدمات زير به معماران تجربي ارایه مي گردد:
1- شناسايي و ثبت نام معماران تجربي جهت شركت در آزمون پروانه اشتغال.
2- برنامه ريزي و برگزاري آزمون پروانه اشتغال معماران تجربي.
3- برگزاري دوره هاي آموزشي براي معماران تجربي.
4- تشكيل پرونده و صدور پروانه اشتغال براي معماران تجربي.
5- ارایه خدمات اداري، آموزشي، خدماتي و رفاهی به معماران تجربي.


معمار تجربي به چه كساني اطلاق مي شود :
به كليه افرادي كه در حرفه ساختمان مشغول به كار بوده و در حوزه ساخت و ساز فعاليت مي نمايند، ليكن داراي مدرك تحصيلي مرتبط با امور ساختمان نيستند، معمار تجربي اطلاق مي شود و در واقع معماران تجربي بسياري از اطلاعات فني خود را بر اساس تجربه و اجراي كارهاي متعدد كسب نموده اند ويژگي معماران تجربي به شرح زير است:
- حداقل داراي 26 سال سن مي باشند.
- ميزان سواد آنها از حدود تحصیلات ابتدايي شروع شده و بسياري از آنها داراي ديپلم – ديپلم هنرستان و فني – ليسانس هاي دانشگاهي ولي غير مرتبط با رشته ساختمان مي باشند.
- اكثر معماران تجربي اطلاعات بسيار مفيد فنی و اجرايي دارند و به بسياري از امور و اجرايي جزييات ساخت وساز اشرافيت دارند.

امور آموزشي معماران تجربي :
در چارچوب وظايف محوله كليه امور آموزشي براي معماران تجربي به سازمان محول گرديده و در اين راستا ظرف 9 سال گذشته بیش از 25.000 نفر از معماران تجربي در 3 دوره آموزشي به شرح زير شركت نموده اند:
- دوره روش هاي ساختمان سازي
- دوره فناوري ساختمان هاي فولادي
- دوره فناوري ساختمان هاي بتني

آزمون پروانه اشتغال
آزمون پروانه اشتغال معماران تجربي از سال 84 تاكنون برگزار گرديده كه حدود 15000 نفر ازمعماران تجربي مقيم استان تهران در آزمون هاي مذكور شركت نموده و حدود 7000 نفر از‌ آنها در آزمون مذكور قبول شده اند كه پس از طي دوره هاي آموزشي مربوطه تاكنون براي حدود 5600 نفر از‌ آنها پروانه اشتغال صادر و ارایه گرديده است.

ارتباط مستمر با سازمان
در چارچوب وظايف محوله، سازمان نظام کاردانی ساختمان جهت ايجاد بانك اطلاعاتي لازم براي معماران تجربي اقدام به تشكيل پرونده هاي مربوطه نموده و بسياري از معماران تجربي با مراجعه و درخواست از سازمان ضمن اعلام رضايت مندي از انجام بهينه امور، درخواست استمرار خدمات بیشتر با سازمان را نموده اند که در این راستا بیش از 9000 نفر از معماران تجربی بنا به درخواست خودشان ارتباط مستمر با سازمان داشته و از كليه خدماتي كه اشاره گرديد، برخوردار مي شوند.

خدماتی که سازمان برای اعضای خود انجام می دهد:

1-‌برگزاری آزمون پروانه اشتغال:
اعضای سازمان با شرکت در آزمون مربوطه و در صورت کسب امتیاز قبولی موفق به دریافت پروانه اشتغال به کار خواهند شد. این پروانه، توسط این سازمان صادر و تایید می شود و پس ازامضا مسوولین وزارت راه و شهرسازی تحویل می گردد.

2- تاسیس واحد مشاوره و ارتباطات رایگان :
در راستای وظایف و ماموریت های محوله سازمان نظام کاردانی استان تهران و به منظور ارتقای دانش فنی ارائه تسهیلات به اعضای محترم، واحد مشاوره و ارتباطات سازمان نظام کاردانی استان تهران با حضور تعدادی از کارشناسان مجرب در بخش های حقوقی و فنی تشکیل شده است.لذا اعضای محترم سازمان می توانند جهت دریافت خدمات مشاوره ای در خصوص محورهای زیر به این واحد مراجعه نمایند:
1- ارایه خدمات مشاوره در خصوص کلیه امور حقوقی در زمینه های مختلف.
2- ارایه خدمات مشاوره در خصوص انعقاد قرارداد ها، عقود پیمان و تنظیم صورت وضعیت ها.
3- ارایه خدمات مشاوره ای در خصوص امور فنی و اجرایی.
4- ارایه خدمات مشاوره ای در خصوص موارد مدنی و خانوادگی.

3- معرفی نامه جهت استفاده از بیمه تکمیل درمان:
نظر به استقبال گسترده اعضای محترم سازمان از برقراری بیمه تکمیل درمان ، در سال جاری نیز سازمان اقدام به انعقاد قرارداد با شرکت بیمه کارآفرین نموده تا اعضای سازمان و خانواده آنها بتوانند از مزایای بیمه تکمیل درمان استفاده نمایند.

4- امکانات رفاهی:
در چارچوب تفاهم نامه های ایجاد شده با موسسات ورزشی و رفاهی اعضای سازمان می توانند از امکانات ایجاد شده ، با در نظر گرفتن تخفیف های لازم استفاده نمایند. همچنین می توانند از موسسات معتبر نسبت به خرید لوازم خانگی با تخفیف و به صورت اقساط استفاده نمایند .

5- توليد و ارسال نشریه کاردان فنی به آدرس مورد نظر هر سه ماه یکبار (فصل نامه).

6- برگزاری مجمع عمومی و سمینارها و همايش‌هاي سالانه .

7- برگزاری تورهای خارجی و داخلی برای نمایشگاه های ساختمانی با تخفیف ویژه.

8- برگزاری تورهای کارگاهی یک روزه.

9- اطلاع رسانی موارد مورد لزوم از طریق پيام كوتاه.

10- ايجاد سایت اينترنتي سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران به آدرس
www.T-nezamkardani.ir

11- ايجاد غرفه انتشارات در دفتر سازمان جهت ارایه كتابهاي مقررات ملي ساختمان و ساير كتب مورد نياز اعضا.

 



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت