پیشنهاد آخوندی برای افزایش وام مسکن در بودجه ۹۵ / اتخاذ روش‌های آسان برای رونق بخش مسکن
سه شنبه 1 دي 1394
در حالی که بخش مسکن این روزها حال و روز خوبی ندارد و بیش از ۳ سال است که در رکود به سر می‌برد، وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد افزایش وام این بخش را در بودجه ۹۵ برای رونق آن ارائه کرد.
تداوم رکود در بازار مسکن کارشناسان و فعالان در این حوزه را نگران کرده است به گونه ای که حتی آخوندی وزیر راه و شهرسازی را بر آن داشته تا در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد افزایش وام مناسب جهت تقویت تقاضا و عرضه را بدهد.
البته بنا به گفته مجید انصاری معاون امور مجلس رئیس جمهور،عباس آخوندی در خصوص تحریک تقاضای مسکن بسته سیاستی جامعی را تدارک دیده که دولت آن را عملیاتی خواهد کرد. در این بسته که هنوز به صورت کامل اعلام نشده است روش‌های آسان برای رونق بخش مسکن و افزایش وام مسکن ارائه شده است.
کارشناسان و به خصوص انبوه‌سازان معتقد هستند که دولت یازدهم در سال 93 به همین دلیل سیاست ضدتورمی که در اقتصاد کلان کشور ایجاد کرد و به بخش مسکن نیز تسری یافت، سبب شد در نیمه اول سال 93 نسبت به نیمه دوم سال 92 حدود 50 درصد کاهش در ساخت آپارتمان‌ها و سرمایه‌گذاری و در نیمه دوم سال 93 حدود 70 درصد کاهش ساخت آپارتمان و سرمایه‌گذاری در بخش مسکن را شاهد باشیم.
کاهش سرمایه‌گذاری باعث شد که شرکت‌های تولیدکننده مصالح ساختمانی مرتبط با بخش مسکن نیز با انباشت تولید مواجه شوند بنابراین آثاری که از این وضعیت به جا مانده باعث شده اشتغالزایی در این بخش که همواره سهم بالایی در کشور داشته است با کاهش مواجه شود.

آخوندی:پیشنهاد افزایش وام مناسب جهت تقویت تقاضا وعرضه

در پیشنهادی که آخوندی وزیر راه و شهرسازی در قالب لایحه بودجه 95 ارائه کرده و در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته است تاکید شده است:: در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد افزایش وام مناسب جهت تقویت تقاضا و عرضه را ارائه کرده‌ایم به نحوی که باعت تقویت ورونق بازار مسکن در سال 95 شود.
آخوندی معتقد است:برای رونق زایی در بخش مسکن بایستی به سمت روش‌های آسان حرکت کنیم و در این زمینه بایستی اذعان کنیم که خانه‌دار شدن اقشار متوسط اجتماعی و دهک‌های میانی جامعه از جمله اهداف مشترک وزارت راه و شهرسازی به شمار می‌آید.
وی ادامه داد: با این هدف‌گذاری امکان ایجاد رونق در صنعت مسکن و ساختمان نیز افزایش خواهد یافت و برای این مدل از ایجاد زمینه های حمایتی از جمله تسهیلات ساخت و خرید مسکن در شهرهای میانه یعنی با جمعیت یکصد هزار تا سیصد هزار نفر و حمایت قاطع از انبوه‌سازان برای رشد و شکوفایی در این شهرها در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت.
آخوندی گفت:تلاش می کنیم با تبدیل بانک مسکن به بانک توسعه ای مسکن و حمایت از ایجاد صندوقهای پس انداز و سرمایه گذاری و توسعه ای برای ارتقای میزان تسهیلات و امکانات ساخت و ساز استفاده کنیم و امیدواریم با توجه به استقبال صورت گرفته از صندوق پس انداز مسکن یکم در سال آینده با رشد تقاضا و به تبع آن افزایش رونق این بخش مواجه باشیم.
گرچه دولت در سال های اخیر با اجرای سیاست های ضدتورمی خود سعی کرده قیمت ها را مهار کند اما نباید از این نکته مهم نیز غافل شد که با تداوم این سیاست و نیاز به مسکن به ویژه در حوزه جوانان، به یکباره با افزایش تقاضا مواجه خواهیم بود که این موضوع افزایش قیمت ها را درپی خواهد داشت.
هر چند سیاست ضدتورمی دولت برای مهار قیمت مسکن را باید در کوتاه مدت موفقیت آمیز خواند اما نباید از این نکته مهم غافل بود که تداوم این روند و افزایش تقاضا در درازمدت موجب می شود مانند سال های گذشته شاهد رشد نجومی قیمت ها بوده که این مهم فشار مضاعف بر روی خانواده های کم درآمد و طبقه پایین دست جامعه را درپی خواهد داشت.


منبع خبر: فارس