پنجشنبه 08 فروردین 1403 ساعت: 8:28 PM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
شوخی به اسم وام مسکن!!/ چند متر خانه با این وام می توان خرید؟
چهارشنبه 9 دي 1394
مبلغ بسیار پایین وام تنها توان تامین مبلغ جزئی از مسکن را دارد به طوری که درکلان شهرها باید به حومه آن بسنده کرد.
رکود اقتصادی حاکم بر کشور، کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت نجومی مسکن موجب شد که سایه رکود همچنان در این بازار مستدام باشد و این حال و هوای نامطلوب مسئولان را برآن داشت که اندکی از این درد را با مُسکنی به نام وام آن هم از نوع مسکن تسکین دهند تا شاید مشکلات تسهیل یابند اما با کلید خوردن پرداخت وام تازه دغدغه‌ها شروع شد چراکه این مبلغ تنها مقدار بسیار جزئی از قیمت خانه را تأمین می کند.
اما نکته اصلی این جا است که اگر از همه کاستی‌های این وام مانند سود سپرده بالا، باز پرداخت سنگین، عدم توجه به قشر ضعیف و.. بگذریم نمی‌توانیم از سهم کم این وام از مبلغ مسکن چشم پوشی کرد چراکه شاید چرخ معاملات مسکن در شهرهای کوچک با این رقم به حرکت درآورد اما توان تکان رکود این بازار را در کلان شهری مثل تهران نخواهد داشت.
سید مهدی هاشمی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی معتقد است همان گونه که وام خودرو 80 درصد قیمت را تأمین می‌کند می‌بایست این امر نیز برای مسکن رخ می داد.
همچنین عباس فلاحی بابا جان عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است که رقم این وام باید افزایش یابد چراکه با برآورده شدن نیاز مسکن مردم سازگار نیست.
گفته‌های سید بهلول حسینی نماینده کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم تاکیدی برای صاحب‌خانه نشدن مردم با این وام است.
بسیاری از کارشناسان همچون علی ربانی هم معتقدند که حتی اگر این وام به 100 میلیون تومان هم افزایش یابد باز هم نمی‌تواند این بازار را از رکود خارج و کسی را خانه دار کند.
همچنین احمد پور کارشناس اقتصادی هم معتقد است که این روند تنها برای واحدهای کوچک 50 متری کافی است آن هم خانه‌ای که امکانات بسیار ابتدائی داشته باشد.
طبق این اظهارات می‌توان یک نتیجه گرفت که تزریق این وام تأثیر چندانی بر بازار کلان شهرها نخواهد داشت اما گویا گوش دولت به این حرف‌ها بدهکار نیست !!!
در همین راستا انارکی هیئت مدیره بانک مسکن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص این وام گفته بود که از ویژگی های نظام تامین مالی کشور ما اینست که خریدار خانه ،بیش از اتکا به پس انداز های آینده باید به پس اندازهای گذشته خود متکی باشدوی البته ایطور گفته بود که مردم در آرزوی خانه دارشدن حتی فرش زیر پای خود را می فروشند. البته این عضو هیات مدیره امیدوار هم است که مردم با استفاده از این تسهیلات صاحب خانه شوند.
برای صحه گذاشتن بر این موضوع خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان پیگیر قیمت مسکن در نواحی مختلف تهران شد تا متوجه شود که مردم با این مبلغ در چه محدوده ای می توانند خانه بخرند.
مشاهدات میدانی خبرنگار حاکی از آن بود که فرش زیر پا که هیچ اگر مردم دارو ندار خود راهم بفروشند بازهم خانه دارشدن برایشان آرزو باقی می ماند.
بر اساس این گزارش متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شمال تهران ده میلیون تومان است و خانه‌هایی با متراژ کمتراز 70 متر به سختی یافت می‌شود بنابراین برای خرید یک مسکن 70 متری به 700 میلیون تومان نیاز داریم که اگر وام 80 میلیونی را از آن کم کنیم به مبلغ 620 میلیون تومان ناقابل نیاز است.
همچنین متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شرق تهران 6 میلیون تومان می‌باشد که برای خرید یک خانه 40 متری به 240 میلیون تومان نیاز داریم و با وام 80 میلیون تومانی تقریباً باید 160 میلیون تومان (دو برابر مبلغ وام) پول داشته باشیم.
بر اساس این گزارش متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در منطقه غرب 5 میلیون تومان است که خرید یک خانه 40 متری 200 میلیون تومان هزینه دارد که با کسر مبلغ وام، 120 میلیون تومان پول نیاز است.
همچنین قیمت متوسط هر متر مربع واحد مسکونی در منطقه جنوب تهران 3 الی 3.5 میلیون تومان است که برای خرید یک خانه 40 متری به 120 میلیون تومان نیاز است یعنی با احتساب مبلغ 80 میلیون تومان از وام به 40 میلیون تومان دیگر برای خانه دار شدن نیاز است.
طبق این پیگیری‌ها به این نتیجه می‌رسیم که خرید مسکن در تهران کار هر کسی نیست و اجاره نشینان با درآمد پایین نباید به این وام دلخوش کنند زیرا با این شرایط هرگز دستشان به کلید خانه نخواهد رسید، بنابراین رمز صاحب خانه شدن را از خود آقای رئیس پرسیدیم که انارکی عضوهیئت مدیره بانک مسکن گفت: این مبلغ ممکن است که کافی به نظر نرسد اما آن چیزی که ما در نظر می‌گیریم توان و استطاعت پرداخت اقساط گروه هدف است.
پس ما نیز ذکر این نکته را واجب می‌دانیم که این استطاعت ها خانه به دوشان را صاحب خانه نمی‌کند زیرا مبالغ اضافی علاوه بر مقدار وام از سوی قشر ضعیف قابل جمع آوری نمی‌باشد پس ضمن تشکر از دولت مردان بابت زحمات فراوان جهت پرداخت وام خواستار دادن آدرس خانه هایی هستیم که با این وام قابل خریداری هستند.


منبع خبر: باشگاه خبرنگاران جوان



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت