جمعه 09 فروردین 1403 ساعت: 5:50 AM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
وجود 20 میلیارد دلار خانه خالی در کشور / کاهش نرخ سود بانکی به نفع بازار مسکن است
دوشنبه 25 آبان 1394
مشاور برنامه‌ریزی و تامین مالی وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه کاهش قدرت خرید مردم به هشت سال قبل برمی‌گردد گفت: بازار شکست خورده است و رکود فعلی دو پایه ا صلی کمبود تقاضا و تنگناهای مالی در دولت دارد.
حسین عبده‌تبریزی در نشست خبری با بیان اینکه نرخ سودهای بانکی در حال حاضر معقول نیست و نمی‌توان با سودهای 27 درصدو 30 درصد بانکی مسکن خرید گفت: در دنیا پوشش‌ تسهیلاتی برای خرید مسکن کمتر از 50 درصد تامین هزینه‌های خرید نیست هر چند که در بسیاری از کشورها هم تا 80 درصد قیمت خانه را بانک به متقاضیان وام می دهد.
وی با بیان اینکه بانک‌ها در حال حاضر به اندازه کافی منابع مالی در اختیار ندارند گفت: نه نرخ سود تسهیلات بانکی منطقی و مناسب است و نه سقف تسهیلات.
مشاور برنامه‌ریزی و تامین مالی وزیر راه وشهرسازی با تاکید براینکه نرخ سود بانکی بایدبه سرعت کاهش پیدا کند گفت: در حالی که نرخ تورم نقطه به نقطه 11 درصد است نرخ 30 درصدی سود بانکی بی‌معنا و بی‌مفهوم است.
وی ادامه داد: با توجه به دستور بانک مرکزی به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به حوزه مسکن، با وجود تنگناهای مادی ارائه تسهیلات بلند مدت 15 ساله به مسکن در اولویت بانک‌ها نیست و بانک مرکزی باید راهکارهایی را در این حوزه ارائه دهد.
عبده‌تبریزی با تاکید براینکه نرخ واحدهای تجاری در 4 سال اخیر بسیار کاهش یافته است گفت: در هشت سال گذشته واحدهای تجاری افزایش قیمتی نداشته اند و فروش این واحدها بسیار سخت شده و معمولا این واحدها به اجاره بلند مدت می‌روند.
مشاور آخوندی با تاکید براینکه نرخ کالاهای اساسی و وارداتی کاهش یافته است و در آذرماه هم نرخ تورم یک‌رقمی می‌شود کفت: معتقدم با این سیاست‌ها باید بازار رهن توسعه یابد و تسهیلات جدی برای خرید مسکن ارائه شود.
وی با اشاره به ارائه تسهیلات به دو بخش در مسکن گفت: معمولا وام‌های بانکی در مسکن به دو بخش حوزه ساخت و ساز و خرید داده شود.
وی ادامه داد: خرید مسکن در بازه زمانی طولانی مدت و طی 20 الی 25 سال پس از جمع‌اوری پس‌اندازها انجام می‌شود گفت: توجه وزارت راه‌شهرسازی و بانک‌ها همواره به ارائه تسهیلات به بخش خرید بوده ودر طول چند سال گذشته بانکها به بخشی تسهیلات تزریق کرده اند که در آن بخش تولید مازاد داریم.
وی با تاکید براینکه افزایش معاملات سفته بازانه را رونق نمی‌دانیم گفت: تلاش می‌کنیم به نیاز مصرفی در بخش مسکن پاسخ دهیم اما واقعیت این است که منابع بانکی محدود است.
عبده‌تبریزی با تاکید براینکه مسکن غیرقابل صادرات است گفت: اگر وام‌های خارجی به بازار مسکن وارد شود با ریسک پرداخت اقساط آن با احتمال نوسانات نرخ ارزی هستیم.
وی افزود: چنانکه چنین تجربه‌ای را در کشور اسپانیا داشته‌ایم. در چند سال گذشته مردم اسپانیا برای خرید خانه از وام بانک‌های سوئیس استفاده کرده‌اند اما پس از قطع‌رابطه سوئیس با حوزه یورو قیمت فرانک سوئیس افزایش یافت و هر چند درصد نرخ تسهیلات ثابت و همان یک درصد بود اما ارزش پول سوئیس افزایش یافته بود و مردم در بازپرداخت اقساط دچار مشکل شدند.
مشاور آخوندی ادامه داد: بنابراین در شرایطی می‌توان از وام‌های خارجی در بازار اولیه استفاده کرد که تورم آرام بگیرد.
عبده‌تبریزی با بیان اینکه معتقدم رکود دو پایه اصلی دارد گفت: یکی از پایه‌های اصلی رکود حال حاضر در اقتصاد کشور کمبود تقاضا است و پایه دیگر تنکناهای مالی.
مشاور برنامه‌ریزی و تامین مالی وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه کاهش تقاضا در بازار به اقتصاد 8 ساله گذشته برمی‌گردد گفت: از سال 86 تا به امروز میزان پس‌انداز خانوار و همزمان میزان درآمد سرانه کاهش یافته است بنابراین امروز خانواده‌ها قدرت خرید ندارند که به معنای کوچک شدن بودجه خانوار است.
وی با اشاره به سیاست تحریک تقاضا در بازار خودرو گفت: دولت تصمیم گرفت برای تحریک تقاضا در بازه زمانی کوتاه مدت تسهیلاتی را به بازار خودرو ارائه دهد که آثار آن در اقتصاد مثبت است اما واقعیت این است که دولت با تنگنای مالی شدید مواجه است.
عبده‌تبریزی با بیان اینکه در شرایط رکود باید به اقتصاد پول تزریق شود گفت: دولت آمریکا برای رفع بحران اقتصادی 2008، توانست 14 هزار میلیارد دلار پول به اقتصاد تزریق کند اما دولت ایران برای رفع رکود فعلی چنین دارایی ندارد.
مشاور آخوندی با بیان اینکه از دیگر نهادهایی که می‌توانند پول خلق کنند بانک ها هستند که آنها هم با تنگنای اعتباری مواجه هستند ادامه داد: معتقدم تا نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم نباشد رکود ادامه‌دارد و عامل اصلی رکود موجود در اقتصاد بالا بودن نرخ سود بانکی است.
وی ادامه داد: حال سیاست بانک مرکزی این است که از طریق وام‌های بین‌بانکی نرخ سود بانکی را کاهش دهد اما معتقدم این سیاست در بلند مدت جواب می‌دهد این درحالی است که بازار شکست خورده است.
مشاور برنامه‌ریزی و تامین مالی وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه تزریق پس‌اندازها به بازار مسکن و طلا سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود گفت: تزریق سرمایه‌ها به این بازارها ارزش اقتصاد کلان ندارند چرا که اشتغال‌زایی و تولید نخواهند داشت.
وی با اشاره به ثابت ماندن نرخ واحدهای تجاری درچند سال گذشته گفت: در حال حاضر برای هر هفت خانوار یک واحد تجاری وجود دارد چرا که در بازه‌ای ساخت واحد تجاری یک منبع درآمد برای خانواده‌ها و شهرداری محسوب می‌شد.
وی تاکید کرد: اگر قرار باشد نرخ مسکن در چند سال ثابت بماند قطعا پرداخت اقساط با سود 25 درصد به بانک‌ها اقتصادی نخواهد بود.
وی همچنین در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه کاهش نرخ سود بانکی به 18 درصد چه تاثیری در بازار مسکن خواهد داشت گفت: نرخ سود اجاره ارتباط مستقیم با نرخ سود بانکی دارد. هرچه نرخ سود بانکی کاهش یابد هزینه‌های ساخت هم کمتر می‌شود بنابراین قطعا کاهش نرخ سود بانکی در بخش سپرده‌ها به نفع بازار اجاره و مسکن و اقتصاد خواهد بود.
عبده‌تبریزی با بیان اینکه ساختار و مبنای مسکن اجتماعی بر پایه مسکن اجاره‌ای است گفت: در حال حاضر طرح‌هایی مانند مسکن مهر برای پاسخ به نیاز دهک‌های کم‌درآمد منسوخ شده و در حال حاضر دولت‌ها واحدهای مسکونی در محدوده شهر خریداری و به خانواده‌های کم‌درآمد برای بازه زمانی مشخص اجاره می‌دهند.
وی با تاکید براینکه برآورد شخصی من این است که در حال حاضر 20 میلیارد دلار خانه خالی در کشور وجود داردگفت: میزان سرمایه‌های خفته در مسکن های خالی برابر با درآمدهای نفتی است و اگر 20 میلیارد دلار درآمد نفتی خود را صرف ساخت خانه‌های ارزان قیمت می‌کردیم می‌توانستیم به تمام تقاضاها جواب دهیم.
وی با بیان اینکه برای ساخت اتوبان صدر چیزی حدود 10 هزار میلیارد تومان خانه تخریب شد ادامه داد: در کشور مان میزان هزینه‌های تخریب خانه‌ها قبل از اتمام عمر آنها چیزی حدود 27 میلیارد دلار در ده سال اخیر بوده است که این رقم بسیار قابل توجهی است شهرداری‌ها ضوابطی را اتخاذ کرده‌اند که تخریب خانه‌ها قبل از اتمام عمرشان به صرفه باشد.
همچنین علی چگینی مدیر دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه همایش توسعه سیاست‌های مسکن در7 محور برگزار می‌شود گفت: مسکن اجتماعی پرداخت مسائل اقتصادی و اجتماعی در حوزه مسکن، ورود فناوری به صنعت ساختمان افزایش کیفیت از جمله محورهای این همایش است.
وی همچنین درباره راه‌اندازی بورس مسکن گفت: از آنجایی که مسکن یک کالای ناهمگن و متصل به مکان است فروش آن در بورس معنا ومفهومی ندارد.


منبع خبر: ایلنا



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت