پنجشنبه 08 فروردین 1403 ساعت: 4:32 PM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
جزئیات خرج 160 هزار میلیارد وام بانکی
شنبه 16 آبان 1394
شبکه بانکی در نیمه اول امسال بالغ بر 160 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرد که از این مبلغ 63 درصد به سرمایه در گردش اختصاص یافت؛ اما سهم صنعت و معدن و مسکن و ساختمان با ریزش همراه شد.
روند تسهیلات دهی بانک‌ها در سال جاری به گونه‌ای پیش رفته که تا پایان شش ماهه ابتدایی با رشدی حدود 10 درصدی همراه بوده است. روندی که می‌تواند بیانگر آن باشد که تا انتهای سال مجموع وام دهی بانک‌ها به اندازه 340 هزار میلیارد تومان پرداختی سال گذشته (که البته آنهم مازاد بر پیش بینی 280 هزار میلیارد تومانی بود و شاید هم بیشتر) باشد.
در حالی طبق اعلاممدیرکل اعتبارات بانک مرکزی برای امسال حدود 20 درصد بیش از پیش‌بینی سال گذشته(280 هزار میلیارد تومان) برآورد پرداخت تسهیلات بانکی وجود دارد که با پرداخت 160 هزار میلیارد تومان تا نیمه اول اگر روال به همین ترتیب پیش برود و اگر تجربه سال گذشته یعنی رشد وام دهی در نیمه دوم نسبت به نیمه اول رخ دهد آنگاه پرداخت تسهیلات تا بیش از برآورد 340 هزار میلیارد تومانی نیز بعید به نظر نمی‌رسد. عبور از محدوده‌ای که می تواند همراه با اضافه برداشت بانکها بوده و پیش تر بانک مرکزی آن را برای کنترل تورم خطرناک دانسته بود.

سهم صنعت و معدن کم شد

اما در بین بخش‌های مختلف اقتصادی، گذشته از بخش خدمات که همواره سهم آن از کل تسهیلات بیش از سایر بخش ها بوده و در حال حاضر بالغ بر 38 درصد را به خود اختصاص داده است، بخش صنعت و معدن با 29.9 درصد بالاترین میزان را در بین حوزه های تولیدی دارد.
در شرایطی سهم صنعت و معدن در نیمه اول امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل از 31.8 به 29.9 درصد کاهش یافته که این بخش مبلغ حدود 48 هزار میلیارد تومانی دریافتی خود را به گونه خرج کرده که 81.2 درصد معادل 38.9 هزار میلیارد تومان آن را صرف سرمایه در گردش کرده است.

سهم مسکن و ساختمان هم آب رفت

بانک‌ها بهار و تابستان امسال سهم وام های پرداختی خود به بخش مسکن و ساختمان را نسبت به همین دوره در سال گذشته کاهش دادند.
آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که سهم از کل مسکن و ساختمان از 12.4 به 10.5 درصد کاهش پیدا کرده و مجموع دریافتی این بخش از 160 هزار میلیارد تومان کل 16.8 هزار میلیارد تومان بوده است. که مسکنی ها حدود 20 درصد یعنی 3.4 هزار میلیارد تومان از وامهای دریافتی را برای تامین نقدینگی خرج کردند.

وام کشاورزان اضافه شد

در دوره مورد گزارش کشاورزی در مقایسه با نیمه اول سال گذشته وام بیشتری دریافت کرد و سهم خود را از شش به هشت درصد از کل افزایش داد. این حوزه حدود 12.7 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی دریافت کرد و 66.8 درصد آن معادل 8.5 هزار میلیارد تومان را به تامین سرمایه در گردش اختصاص داد.

سهم بازرگانی کمی کم شد

بازرگانی گرچه نسبت به شش ماهه ابتدایی سال گذشته حدود 0.4 درصدی کمتر تسهیلات بانکی گرفت، ولی بازهم حدود 13.1 درصد کل تسهیلات پرداختی یعنی حدود 21 هزار میلیارد تومان را دریافت کرده است. این بخش از منابع گرفته شده سهم بالای حدود 72 درصد (15.1 هزار میلیارد تومان) را در تامین سرمایه در گردش سرمایه‌گذاری کرده است.
خدماتی ها نیز که بالغ بر 38 درصد تسهیلات بانکی را جذب کرده‌اند از 61.5 هزار میلیارد تومان وام دریافتی، 58 درصد معادل 38.7 هزار میلیارد تومان را برای سرمایه در گردش خرج کرده‌اند.
تسهیلات دهی بانک‌ها در حالی در نیمه اول امسال با افزایش همراه بوده که قرار است در روزهای آینده طرح های اعتباری بانک مرکزی به منظور کمک به رونق اقتصادی در قالب بسته تسریع رونق اجرایی شود؛ طرح هایی شامل پرداخت تسهیلات 25 میلیونی خودرو، کارت اعتباری 10 میلیونی و در مجموع ایجاد شرایط برای فروش اقساطی کالا. بسته‌ای که البته با وجود حجم قابل توجهی که برای اجرای آن به نقدینگی نیاز است تاکنون رقم مشخصی در رابطه با میزان کل اعتباری که باید تامین شود و محل دقیق آن توضیحاتی ارائه نشده است.



منبع خبر: خبرگزاری ایسنا



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت