پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت: 10:02 PM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
سه توصیه رئیس‌جمهوری به شهردار تهران
چهارشنبه 1 مهر 1394
دقت بیشتر در فضا‌فروشی در پایتخت، طراحی معماری ایرانی اسلامی در ایستگاه‌های مترو و توسعه حمل‌ونقل عمومی برای حل مشکل آلودگی هوا، سه توصیه‌ای بود که رئیس‌جمهوری در مراسم بهره‌برداری از بخش شمالی خط سه مترو به مدیران شهری تهران ارائه کرد.
روز گذشته چهار ایستگاه از خط سه متروی تهران با حضور رئیس‌جمهوری به میزبانی شهرداری تهران به بهره‌برداری رسید. با افتتاح این بخش رینگ حمل‌و‌نقل زیرزمینی تهران، با اتصال خطوط مترو در محله‌های نیاوران، جماران، تجریش، ولیعصر و شهید بهشتی به یکدیگر و پیوند آنها با محله‌های مرکز و جنوب شهر کامل می‌شود.
در این مراسم حسن روحانی که برای دومین بار با مدیران شهر تهران گفت‌وگو می‌کرد، بار دیگر از بلندمرتبه‌سازی حساب نشده در پایتخت گلایه کرد و گفت: اگر بلندمرتبه‌سازی‌ها در شهر کم و حساب شده شود، تهران شهر خوبی خواهد شد. او درخواست کرد شهرداری درخصوص فضافروشی در تهران دقت بیشتری کند.
او محیط زیست را معضل بزرگ کشور دانست و اظهار کرد: یکی از منکرات بسیار خطرناک آلودگی آب، خاک و هوا است، نهی از منکر یعنی به زبان و عمل تلاش کنیم آلودگی‌ها را از بین ببریم، یکی از مصداق‌های امر به معروف هم سالم‌سازی هوا است.
روحانی افزود: یکی از راه‌های این کار نیز مترو است، شما ببینید بدون مترو چقدر وقت مردم تلف و با مترو چقدر صرفه‌جویی در عمر مردم می‌شود.
رئیس قوه‌مجریه ادامه داد: اینکه می‌گویند خدا به عمر شما برکت دهد یکی از راه‌های آن همین مترو است، برکت به معنای طولانی شدن نیست بهره‌برداری صحیح از عمر، برکت است.
روحانی اظهار کرد: در بخش صنعت و مدیریت شهری کار بزرگی آغاز شده است. در سال 63 که نماینده یکی از شهرهای تهران در مجلس شورای اسلامی بودم در مورد آغاز پروژه مترو بحث بود. شاید بیشترین اصرار را جناب آقای‌ هاشمی رفسنجانی داشتند. در مجلس تصمیم گرفتیم بحث مترو تهران را با جدیت دنبال کنیم. کار شروع شد و امروز گام‌های خوبی برداشته شده است. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در کلا‌ن‌شهر نمی‌توان موضوع حمل‌ونقل را روی زمین حل کرد، گفت: مترو در دنیا بیش از یک قرن سابقه دارد. مترو در برخی از کشورها مربوط به 140 یا 150 سال گذشته است. او به مساله آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: یکی از منکرهای بسیار خطرناک همین آلودگی است. باید در راستای نهی از منکر زبانی و عملی تلاش کنیم که آلودگی‌ها را از بین ببریم. روحانی به این نکته نیز اشاره کرد که باید ایستگاه‌های مترو معرف معماری ما باشد و باید بتوانیم با بهترین معماری ایرانی - اسلامی مترو را زینت دهیم.
در این مراسم مدیران شهری از رئیس‌جمهور، درخواست کردند تا با گشایش فاینانس‌های مترو آنها را در زمینه تامین اعتبارات مترو حمایت کند. رئیس‌جمهوری نیز گفت: بند «ق» قانون بودجه کشور می‌تواند در حوزه تامین اعتبارات به مدیریت شهری کمک کند.
بر اساس بند «ق» قانون بودجه به وزارت نفت اجازه داده شده تا از طریق شرکت‌های دولتی به منظور اجرای طرح‌های بهینه‌سازی، کاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش مصرف انرژی در بخش‌های مختلف از جمله صنعت (با اولویت صنایع انرژی‌بر)، حمل‌ونقل عمومی و ریلی درون و برون‌شهری، ساختمان، توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، گسترش استفاده از CNG و تولید خودروهای کم‌مصرف تا سقف 100 میلیارد دلار قرارداد منعقد کند.
روحانی همچنین در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: دولت مصمم است تا با کمک مدیریت شهری مترو را در تهران به‌عنوان پایتخت کشور توسعه دهد. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دیگر خیابان‌ها و بزرگراه‌های تهران کشش و گنجایش لازم را برای ورود خودروهای جدید ندارد، بیان کرد: ترافیک موجود باعث شده تا مردم برای رسیدن به مقصد یا محل کار خود مدیریت زمان نداشته باشند. به همین دلیل دولت در بررسی‌های تخصصی خود به این نتیجه رسیده است، مترو بهترین گزینه برای کاهش این مشکلات و معضلات در تهران و سایر کلا‌ن‌شهرهای کشور است.
روحانی درباره اعتبارات متروهای شهرهای اقماری اطراف تهران گفت: یکی از موضوعات مهمی که اکنون در مجموعه دولت در حال پیگیری است، مساله راه‌آهن حومه شهرهای اطراف تهران است. امکان استفاده از حمل‌ونقل عمومی باید برای تمامی مردمی که چه در تهران و چه در اطراف آن زندگی می‌کنند، فراهم شود. در این زمینه نیز تدابیری در نظر گرفته شده تا با رفع مشکلات مالی مترو شهرهای اقماری، این امکان حمل‌‌و‌نقلی در اختیار شهرهای اطراف پایتخت نیز گذاشته شود.

درخواست برای گشایش ال‌سی خطوط مترو در کمیسیون اقتصاد

محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز در مراسم بهره‌برداری از چهار ایستگاه خط مترو تهران با بیان اینکه در جریان ساخت خط 3 متروی تهران به خاطر وجود یک سنگ در مسیر، عقب افتادگی در کار ایجاد شد، گفت: اما در این خط در طول یک هفته 450 متر حفاری و لاینینگ انجام دادند که این یک رکورد بی‌سابقه است.
قالیباف با اشاره به پرداخت یارانه حمل‌ونقل عمومی در کشورهای توسعه‌یافته به سفر اخیر خود به بوداپست اشاره کرد و گفت: در بوداپست نیز مردم با وجود همه برخورداری خود، 30 درصد از حمل‌ونقل عمومی را پرداخت می‌کنند و 70 درصد از این هزینه بر عهده مجموعه دولت و شهرداری‌هاست. باید توجه داشت که در حمل‌ونقل عمومی موضوع محیط زیست، اقتصاد، آسایش، رفاه، ایمنی و امنیت وجود دارد. حتی در زمان‌های بحران نیز مهم‌ترین محل برای دفاع و امنیت مردم به‌شمار می‌رود که در کنار آن برای شهروندان آسایش روانی به همراه دارد. از همه مهم‌تر توجه به حمل‌و‌نقل عمومی موجب صرفه‌جویی در وقت مردم است چرا که وقت برای هیچ کس قابل جبران نیست.
او در بخشی از سخنان خود با اشاره به همراهی مجموعه دولت و شهرداری تهران تاکید کرد: تا این لحظه هیچ عدم همکاری بین وزرا با شهرداری تهران نداشتیم و اگر موضوعی وجود داشته است با گفت‌وگو حل و فصل شده است و به عبارتی منطق برکار حاکم بوده است. با وجود ابراز رضایت شهردار تهران از فضای حاکم بر تعاملات دولت و مدیریت شهری قالیباف بازهم از کمبود نقدینگی در حوزه مترو انتقاد کرد و گفت: ساخت یک کیلومتر مترو به قیمت فهرست بهای سال قبل 150 میلیارد و با قیمت فهرست بهای سال94 ، بالغ‌بر 230 میلیاردتومان هزینه در بر دارد. از این میان بودجه مصوب دولت برای متروی تهران 275 میلیاردتومان بوده است که109 میلیارد تومان آن پرداخت شده است. این در شرایطی است که ساخت یک کیلومتر مترو 150 میلیاردتومان هزینه داشته است .
قالیباف خاطرنشان کرد: ما دقیقا مشکلات دولت را درک می‌کنیم. همیشه به ما فشار می‌آورند که مطالبه‌گری کنیم،اما ما معتقدیم مطالبه‌گری هم باید منطق داشته باشد. می‌فهمیم که دولت در شرایط سختی قرار دارد، اما در حال حاضر بدون اینکه از جایی اعتباری کسب شود، بودجه‌ای کم شود یا پروژه‌ای معطل بماند می‌توانیم این فرصت را فراهم کنیم.
او افزود: در این زمینه وزیر نفت نیز همراهی کردند و این فرصت برای گشایش ال‌سی خطوط مترو فراهم شده است . این موضوع به کمیسیون اقتصاد رفته و احتیاج به تصمیم‌گیری شخص رئیس‌جمهور دارد. به این ترتیب با حل این مشکل می‌توانیم در 6 ماه اول سال 96 ظرفیت حمل ونقل مترو را از 3 میلیون نفر فعلی به 10 میلیون نفر در روز برسانیم.

صرفه‌جویی 10 هزارمیلیاردی در سال

هابیل درویشی مدیرعامل شرکت مترو هم در این مراسم گفت: اگر بر اساس فهرست بهای دولت در سال 94 هزینه احداث این خط را برآورد کنیم، 9هزار میلیارد خواهد شد، اما این خط را با 3200 میلیارد به بهره‌برداری رساندیم.
مدیرعامل شرکت مترو تهران با بیان اینکه در زمان احداث خط 3 مترو رکورد تونل‌زنی را زدیم، گفت: در هفته 500 متر تونل‌سازی کردیم و در ماه می‌توانیم دو کیلومتر مترو بسازیم.
درویشی خطاب به رئیس‌جمهوری توضیح داد: اگر اعتبارات لازم به مترو اختصاص یابد، پایان سال 95 کل خطوط اصلی پایتخت را به بهره‌برداری می‌رسانیم. در حال حاضر 14 هزار میلیارد لازم است تا کل خطوط مترو به اتمام برسد که در صورت بهره‌برداری سالانه 10 هزار میلیارد صرفه‌جویی خواهیم داشت.
مدیرعامل شرکت مترو تهران با بیان اینکه 3 فاینانس برای احداث خطوط مترو به مراحل پایانی رسیده است، خاطرنشان کرد: دولت برای گشایش فاینانس‌ها به ما کمک کند تا پرونده مترو در پایتخت به نوعی بسته شود.

مترو عامل کاهش خسارت‌های ناشی از آلودگی هوا

براساس آمار بانک جهانی، خسارات ناشی از آلودگی هوا در کشور سال گذشته بالغ بر۱۰میلیارد دلار بوده است که با توسعه و تکمیل خطوط موجود و همچنین احداث خطوط طراحی شده می‌توان از هدر رفتن سرمایه‌ها برای سال‌های آتی جلوگیری کرد. مدیریت شهری تهران نیز برنامه‌های ویژه‌ای برای توسعه مترو در پایتخت دارد. اگر در سال‌های گذشته روی سطح شهر تهران کارگاه بزرگ عمرانی بود این روزها زیرزمین، کارگران و تجهیزات عمرانی مشغول فعالیت هستند. همچنین مترو تهران یکی از پرمسافرترین خطوط مترو در دنیا محسوب می‌شود و استقبال تهرانی‌ها از مترو بسیار خوب و چشمگیر بوده، چنانچه مترو پایتخت تاکنون حدود ۵ میلیارد مسافر را جابه جا کرده است. میزان جابه‌جایی مسافران مترو روزانه حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است. توسعه خطوط مترو امروز یکی از مطالبات اصلی شهروندان تهرانی محسوب می‌شود و پیش‌بینی می‌شود با توسعه و تکمیل شبکه خطوط مترو سهم قابل توجهی از سفرهای شهری پایتخت تحت پوشش مترو قرار گیرد.
عملیات احداث خط سه متروی تهران در جنوب غرب تهران آغاز شده است.بخش اول آن در قسمت مرکزی درحد فاصل ایستگاه شهید بهشتی و ایستگاه ولیعصر در سال 91 و بخش دوم آن از ایستگاه ولیعصر تا آزادگان در اردیبهشت 93 به بهره‌برداری رسید. این خط از ایستگاه شهید بهشتی به سمت شرق خیابان بهشتی امتداد یافته و در محل میدان گلبرگ به سمت شمال متمایل می‌شود و با عبور از زیر بزرگراه صیاد شیرازی به میدان نوبنیاد می‌رسد. شاخه اول به سمت اقدسیه و شهرک قائم ادامه پیدا می‌کند و در نهایت به میدان قائم می‌رسد و شاخه دوم در طول خیابان نیاوران پس از عبور از جنوب پارک نیاوران به ابتدای خیابان باهنر می‌رسد. در بخش جنوب و جنوب غربی هم این خط از ایستگاه آزادگان به سمت اسلامشهر امتداد مسیر می‌دهد و در نهایت به شهر جدید پرند می‌رسد.
مطابق بررسی‌های انجام شده با بهره‌برداری از خط سه مترو سالانه 225 میلیون لیتر معادل 550 میلیارد تومان در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود. همچنین با بهره‌برداری از 37 کیلومتر مترو این خط روزانه 420 هزار ساعت وقت در سفرهای درون شهری صرفه‌جویی می‌شود. شهرداری تهران پیش از این 10 ایستگاه از این خط مترو را به بهره‌برداری رسانده بود و حداقل برای دومین بار خط سه مترو را مورد بهره‌برداری قرار داد. براساس وعده مدیران شهری ماهانه یک ایستگاه از ایستگاه‌های در حال احداث خط سه مترو به بهره‌برداری می‌رسد.


منبع خبر: روزنامه دنیای اقتصاد



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت