چهارشنبه 04 اردیبهشت 1403 ساعت: 6:54 PM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
موذن: بی‌مهری به پیشنهاد تشکیل ستاد بحران صنعت ساختمان/ عدم توانایی مدیریت، بحران امروز صنعت ساختمان
شنبه 7 شهريور 1394
رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران در تشریح وضعیت موجود صنعت ساختمان کشور گفت: در حال حاضر حدود 3 هزار پروژه عمرانی نیمه‌تمام و بلا تکلیف در کشور وجود دارد.
به گزارش روابط عمومی سازمان، مهدی موذن در سومین کنفرانس مدیریت و کنترل پروژه های ساختمانی و عمرانی که پنج‌شنبه مورخ 5 شهریور ماه برگزار شد، ضمن اعلام مطلب فوق تصریح کرد: وجود 60 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور از معضلات امروز صنعت ساختمان است که علیرغم تاکیداتی که بر احیای این بافت‌ها می‌شود، رشد این بافت‌ها بسیار ضعیف بوده است.
موذن با بیان اینکه اکنون عمر مفید ساختمان در کشور حدود 30 سال است، افزود: کشته شدن حدود 40 هزار نفر در هریک از زلزله‌های بم و رودبار با شدت حدود 7 ریشتری ناشی از همین مسئله است که متاسفانه با اذعان کارشناسان و مسئولان به این معضل هنوز برنامه اساسی و بنیادی جهت اصلاح ساختار ساخت و ساز کشور پیش‌بینی نشده است.
رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان کشور عدم تناسب میان کاردان‌ها و مهندسان را از معضل اصلی صنعت ساختمان امروز عنوان کرد و گفت: در حال حاضر به ازای هر 6 نفر مهندس در کشور یک کاردان فنی وجود دارد.
موذن همچنین به آزمون اخیر ورود به حرفه مهندسی در استان تهران اشاره کرد و گفت: در این آزمون مشخص شد که به ازای هر 114 نفر مهندس یک نفر کاردان فنی شرکت کرده است.
وی با بیان این که تنها 20 درصد از کارگران ساختمانی آموزش‌های فنی و لازم را دیده‌اند، اظهار داشت: متاسفانه اکثر کارگران ساختمانی فاقد کارت مهارت ساختمانی هستند و تنها 20 درصد از آنها آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند.
موذن با اعتقاد به اینکه شاخص‌های مذکور معضلات صنعت ساختمان امروز است، گفت: حال اینکه این معضلات ناشی از سوءمدیریت یا حسن مدیریت است و چرایی به وجود آمدن آنها خود جای تامل دارد.
وی با اشاره به گردش 30 درصدی سرمایه کشور در صنعت ساختمان، اذعان داشت: هر ساله 30 درصد سرمایه کشور در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌شود و این در حالی است که 80 درصد از پهنه سرزمین ما زلزله‌خیز بوده و همچنان معضلات مذکور در صنعت ساختمان رفع نمی‌شود.

چالش های امروز زیبنده صنعت ساختمان کشور نیست

رییس شورای مرکزی نظام کاردانی ساختمان کشور با طرح این سوال که آیا وضعیت موجود در صنعت ساختمان حکایت از بحران است یا خیر، افزود: همه نهادها و مسئولان صنعت ساختمان معتقدند که معضلات یاد شده زیبنده صنعت ساختمان کشور نیست بنابراین بحران موجود را باید پذیرفت و در صدد رفع آن برآمد.
موذن با اشاره به پیشنهاد تشکیل ستاد بحران برای صنعت ساختمان کشور، اظهار داشت: این پیشنهاد در سال 85 توسط سازمان نظام کاردانی ساختمان کشور مطرح شد و لبخند مسئولان وقت، تنها پاسخ برای این پیشنهاد بود.

ضرورت یکپارچه سازی نظام فنی ساخت و ساز کشور

وی با بیان اینکه در مدل ساختمان‌سازی امروز مدل واحدی وجود ندارد، گفت: در حال حاضر یک مدل دولتی ساخت و ساز برای پروژه‌های عمرانی دولتی وجود دارد که تحت مدیریت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور انجام می‌شود و یک مدل خصوصی برای ساختمان‌های شهری وجود دارد که آن هم تحت مدیریت وزارت راه وشهرسازی صورت می‌گیرد؛ لذا حرکت به سوی ایجاد نظام فنی یکپارچه ساخت و ساز یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
این مسئول شرایط اقتصادی مسکن را خالی از بحران ندانست و گفت: آیا شرایط حاکم بر بازار ساخت و ساز حاکی از وضعیت مطلوبی است؟ و این شرایط به نفع کشور، اقتصاد و مردم است؟
موذن با تاکید بر اینکه به منظور آرامش‌بخشی بر بازار مسکن نباید از جیب مردم هزینه کرد، افزود: در حال حاضر مردم کشور از عدم توازن بر بازار مسکن رنج می‌برند و این عدم تعادل بازار باعث شده که کسی جرات خرید و فروش در این بازار را نداشته باشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر بازار مسکن با اتکا بر مشکلات مردم اداره می‌شود نه براساس برنامه‌های تدوین شده، لذا اگر این بازار براساس برنامه اداره می‌شد، شرایط جاری این چنین نبود.

شهر متعلق به مردم است نه مسئولان

رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران با تاکید بر اینکه شهرسازی امروز از هیچ معیاری تبعیت نمی‌کند، گفت: چرا شهرهای امروز بدون معیار توسعه می‌یابند و فضای شهر روزبه‌روز مختوش‌تر می‌شود؟ و نماهای شهری هر کدام ساز خود را می‌زند؟
موذن تصریح کرد: شهرها متعلق به مسئولان نیستند چرا که مسئولان در یک مقطعی حضور دارند، شهر متعلق به مردم است بنابراین شهرسازی باید از یک معیاری درست و ثابت تبعیت کند.
وی مسئله دیگر از صنعت ساختمان امروز را در بخش محیط‌زیست عنوان کرد و گفت: در حال حاضر محیط‌زیست با ساخت و سازهای امروزی آسیب دیده است و با ساخت و سازهای غیراصولی در حاشیه رودخانه‌ها، باغات، محیط‌های تفریحی هر روز مسئله‌‌ای دیگر و غیر قابل جبرانی ایجاد می‌کنیم و ضربه‌ای اساسی بر محیط‌زیست می‌زنیم.
پدر معنوی نظام کاردانی ساختمان کشور، مقاوم‌سازی در ساخت و ساز را الزامی دانست و تاکید کرد: اساس ساختمان‌سازی در مقاوم‌سازی آن است و اگر طراحی ساختمانی صحیح باشد اما اجرای آن به دست افراد فاقد صلاحیت صورت گیرد، ساختمان در ضوابط مقاوم‌سازی اجرا نمی‌شود.
به گفته این مسئول اگر تمام قوانین، ضوابط، مصالح ساختمان و طراحی صحیحی برای ساختمان‌سازی وجود داشته باشد اما ساختمان به دست افراد فاقد صلاحیت ساخته شود، عمر مفید ساختمان همچنان همان 30 سال باقی می‌ماند، بنابراین اصول ساختمان‌سازی حضور افراد با صلاحیت در اجرای آن است.
موذن با تا کید بر اینکه تفکر مهندسی‌سازی بر ساختمان یک تفکر یک‌سویه و غلط است، افزود: چرا این تفکر وجود دارد که تنها مهندسان باید ساختمان را بسازند پس دیگر نیروهای با صلاحیت همچون کاردان‌ها کجای این صنعت باید قرار گیرند؟

عدم توانایی مدیریت، بحران امروز صنعت ساختمان

وی ادامه داد: همه مسئولان صنعت ساختمان اذعان دارند که صنعت ساختمان نیاز به جامعه بیشتری از کاردان‌های فنی است اما برای اینکه همین تعداد کاردان‌ها حفظ و به سمت مهندسی گرایش پیدا نکنند، کاری صورت نگرفته است.
رییس نظام کاردانی ساختمان تهران با بیان اینکه تا زمانی که همه نهادها و ارگان‌های صنعت ساختمان به رسمیت شناخته نشوند، صنعت ساختمان با بحران دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: عدم توانایی در مدیریت بحران صنعت ساختمان مشکل اساسی در این صنعت است.
پدر معنوی نظام کاردانی ساختمان کشور در پایان به مسئله رعایت اخلاق در صنعت ساختمان اشاره داشت و خاطر نشان ساخت: اخلاق‌مداری و توجه به اصول حرفه‌ای و معتقد بودن به این اصول باید در تک‌تک مسئولان صنعت ساختمان دیده شود و همه متعهد به این اصول باشند و رفتار مناسبی را از خود بروز دهند.


منبع خبر: روابط عمومی سازمان نظام کاردانی ساختمان تهران



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت