سه شنبه 03 اردیبهشت 1403 ساعت: 6:20 PM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
آخوندی: تا ۱۰ سال آینده نمی‌توان به منابع دولتی برای سرمایه‌گذاری متکی بود
يكشنبه 1 شهريور 1394
وزیر راه و شهرسازی توسعه زیربناهای حمل و نقل و شهرسازی را نیازمند سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد دلاری خواند و بر تغییر رویکرد زبان گفتمان سرمایه گذاری کارشناسان سازمانها به گفتمان بازرگانی بین‌المللی تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دومین نشست مقدماتی همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در "حمل و نقل" و "مسکن و شهرسازی" با هدف هماهنگی بیشتر برای نشست اصلی این همایش در مهرماه سال جاری شنبه ۳۱ مرداد با حضور معاونان و مشاوران وزیر راه و شهرسازی برگزار شد. در این نشست سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی به ارائه گزارش و فرصت‌های سرمایه‌گذاری خود پرداختند.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه حتی در شرایطی که وضعیت اقتصادی کشور روبه بهبود باشد نیاز به سرمایه گذاری خارجی وجود دارد، گفت: حجم سرمایه گذاری مورد نیاز در کشور بسیار بیش از آن چیزی است که تصور می‌شود. به طوریکه تنها در حوزه زیربنایی، حمل و نقل و شهرسازی حدود ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است حال آنکه این میزان با احتساب سایر حوزه‌ها مانند نفت، پتروشیمی و سایر بخش ها چند صد میلیارد دلار برآورد می‌شود.
وی با اشاره به تنگنای مالی دولت گفت: در حال حاضر مجموعه بدهی‌های دولت از گذشته تا کنون به بانک‌ها، بخش خصوصی، پیمانکاران و عرضه کنندگان کالا و خدمات حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که اگر این میزان به هزینه‌های جاری اضافه شود در واقع منابع مالی جدی دولتی برای توسعه سرمایه گذاری وجود ندارد به طوریکه تا حداقل تا ۱۰ سال آینده نمی‌توان بر استفاده از منابع دولتی متکی بود.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم تغییر رویکرد گفتمان درون سازمانی گفت: با توجه به تغییر و تحولات بین‌المللی و ایجاد فضای جدید، زبان گفتمان سرمایه گذاری کارشناسان و بدنه سازمان‌ها باید از درون سازمانی و دولتی بودن به گفتمان بازگانی و تجارت بین‌المللی تغییر یابد و اساس آینده نحوه مدیریت اقتصاد ملی باید به این سمت برود. هر چند قاعدتا در سنوات آتی وضعیت بودجه و منابع دولتی بهبود می‌یابد اما برای خروج از وضعیت تنگنای مالی موجود و رونق اقتصادی٬ نیاز به استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی خصوصی و خارجی مانند ترانزیت و تجارت خارجی احساس می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری، وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه گشایش فضای سرمایه‌گذاری داخلی، سرمایه گذاری خارجی و ترکیب این دو اقدام بسیار مهمی است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد یادآور شد: با توجه به کمبود منابع مالی دولتی٬ حداقل در ۱۰ سال آینده مدل‌های تامین مالی پروژه‌ها باید برای استفاده از ظرفیت‌های سرمایه گذاری باشد.
آخوندی ادامه داد: منطق بازار جهانی به مفهوم عام باید قانع شود که ایران فرصت‌های بسیاری برای سرمایه گذاری دارد و در همین راستا از معاونان، مشاوران و مدیران ارشد و مدیران میانی وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های تابعه درخواست می‌کنم موضوع جذب سرمایه گذاری را به عنوان یک استراتژی در دستورکار قرار دهند.
وی افزود: می‌توان فضایی را ایجاد کرد تا از تمام ظرفیت‌های اقتصادی جهانی، منطقه‌ای و ملی استفاده کرد و پروژه‌ها از طریق همین منابع تامین مالی شود؛ البته روش‌های سرمایه‌گذاری متناسب با هر پروژه متفاوت است.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه برای تسهیل تجارت باید هماهنگی‌هایی با وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی صورت پذیرد گفت: طبق توافق اولیه با وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی، بانک مسکن به عنوان بانک توسعه‌ای حمل و نقل به عنوان یک بانک کارگزار ایفای نقش می‌کند که از مدیرعامل بانک مسکن می خواهم در این زمینه برای روند ایفای نقش خود بررسی‌های لازم را انجام دهد.
آخوندی خطاب به ارائه دهندگان فرصت‌های سرمایه گذاری پروژه های زیرساختی ایران در "حمل و نقل" و "مسکن و شهرسازی" گفت: باید تصویری از اقتصاد ایران به سرمایه‌گذاران خارجی ارائه شود تا ابهامات سرمایه‌گذاران در حوزه تجاری، بازرگانی و حقوقی را برطرف کنیم.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخوندی با بیان اینکه در ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری ایران به سرمایه گذاران خارجی در حوزه حمل و نقل، موضوع حمل و نقل ترکیبی باید مورد توجه جدی باشد، گفت: کسی که قصد سرمایه‌گذاری در بندر شهید رجایی را دارد باید بداند چگونه این بندر با حمل و نقل ترکیبی پیوند می‌خورد.
وی ادامه داد: پروژه‌های قابل سرمایه گذاری باید به نحوی ارائه شوند که یک سرمایه گذار در بندر شهید رجایی بداند که به چه شکل می‌تواند با آپرین حمل ونقل پیوسته داشته باشد بنابراین به رغم اینکه ارائه هر پروژه به تنهایی برای سرمایه گذار جذابیت دارد اما اگر ارتباط پروژه‌ها با یکدیگر و به صورت ترکیبی به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی شود چون ارزش مضاعف برای سرمایه‌گذار ایجاد می‌کند.
پیچیدگی‌های عملیات گمرکی و بانکی از جذابیت سرمایه‌گذاری می‌کاهد
وی افزود: علاوه بر این باید به سرمایه گذار خارجی تصوری از روند و زمان عملیات گمرکی و امور بروکراتیک بدهیم، چراکه فرصت سرمایه‌گذاری هر چقدر جذاب باشد اما پیچیدگی‌ها و طولانی شدن عملیات گمرکی و بانکی از جذابیت سرمایه‌گذاری می‌کاهد؛ ضمن‌ اینکه در این خصوص بانک مرکزی نیز باید اقداماتی در جهت تسهیل امور بانکی برای سرمایه‌گذاران خارجی انجام دهد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نشست اصلی همایش دو روزه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی ۱۱ و ۱۲ مهرماه با حضور سرمایه گذاران خارجی برگزار می‌شود.




منبع خبر: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت