شنبه 01 اردیبهشت 1403 ساعت: 5:52 AM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
موذن: اجرای برچسب انرژی ساختمان به تشکل های خصوصی واگذار شود
سه شنبه 27 مرداد 1394
رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران با اشاره به ضرورت اجرای برچسب انرژی در ساختمان‌ها، گفت: اکنون شرایط ساخت و ساز کشور به گونه‌ای است که صدور گواهی‌نامه برچسب انرژی ساختمان نمی‌تواند بدون هیچ مشکل آغاز شود.
مهدی موذن در گفتگو با «صما» ضمن انتقاد از نحوه اجرای برچسب انرژی در ساخت و سازهای کشور، افزود: ناهماهنگی میان ارگان‌های ذی‌ربط برای صدور برچسب انرژی، ارائه طرح‌های گوناگون برای صدور این گواهی‌نامه، باعث شده تا اجرای این مهم در صنعت ساخت و ساز با مشکل روبرو شود و طرح جامعی در دست نباشد.
وی با بیان اینکه ناهماهنگی‌ها در صدور برچسب انرژی می‌تواند سرنوشت صدور این گواهی‌نامه را همانند سرنوشت شناسنامه فنی ملی ساختمان کند، اظهار داشت: در حال حاضر صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان شکل صوری به خود گرفته است و اگر ناهماهنگی در صدور برچسب انرژی رفع نشود سرنوشت آن همانند شناسنامه ساختمان می شود.
رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان تهران، با اشاره به پیشینه مدرک شناسنامه فنی ملکی ساختمان، افزود: در صدور شناسنامه فنی ملکی نهادها مصمم‌تر دیده می‌شوند و شرایط صدور این مدرک فنی بهتر از برچسب انرژی بود اما با این اوصاف صدور آن دچار انحراف شد.
موذن با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی پشتوانه قوی برای اجرای برچسب انرژی ساختمان وجود ندارد، اذعان داشت: در یک مقطعی هم از سوی اداره استاندارد و هم از سوی وزارت راه و شهرسازی در خصوص اجرای برچسب انرژی ارائه شد که شروع یک فعل نو با این ناهماهنگی به هیچوجه صحیح نیست و آینده مناسبی را ندارد.
وی با بیان اینکه پیش‌زمینه اجرای برچسب انرژی ساختمان حوزه وسیع‌تری را می‌طلبد، گفت: در حال حاضر مشخص نیست اجرای برچسب انرژی به چه نهادی واگذار شده است؟ چه ارگانی این طرح را کارشناسی کرده و در طول سال چه اقداماتی برای اجرای این مهم در کشور صورت می‌گیرد؟
موذن تصریح کرد: در حال حاضر برچسب انرژی ساختمان در کشورهای توسعه‌یافته دارای پیشینه‌ای قوی و کارشناسانه‌ای است که اگر همان پیشینه وارد صنعت ساختمان کشورمان شود شاید بتوان گفت اجرای این گواهی‌نامه با موفقیت روبرو ‌شود.
این مسئول با بیان اینکه انرژی کالای ارزان‌قیمتی نیست که بتوان به راحتی آن را معامله کرد و برای مصرف بهینه آن راهکارهای غیرکارشناسی اندیشید، گفت: قطعا محول کردن وظایف بهینه انرژی و اجرای برچسب انرژی در ساختمان به دولت جوابگو نیست و باید در این مسیر تمام نهادها و ارگان‌ها دخیل باشند و حوزه‌های دولتی و خصوصی با هم تلفیق شود.
موذن تصریح کرد: دولت همزمان نمی‌تواند هم سیاست‌گذاری و هم در کارهای اجرایی دخیل باشد، لذا مناسب است برای اجرای برچسب انرژی ساختمان از NGOها و تشکل‌های مربوطه همچون سازمان‌های نظام مهندسی و سازمان‌های نظام کاردانی کمک گرفت.
رییس شورای مرکزی نظام کاردانی ساختمان کشور در پایان با اعلام آمادگی سازمان متبوعش برای کمک به دولت و وزارت راه و شهرسازی در جهت اجرای هر چه بهتر ساخت و ساز کشور، گفت: ما همواره به عنوان سازمان کاردانی آماده خدمت رسانی به دولت و صنعت ساختمان هستیم اما هیچگاه دولت از این بازوهای اجرایی استفاده نکرده تا پی ببرد آیا این سازمان خدمت‌گذار مناسبی است یا خیر.


منبع خبر: صما



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت